Vineri, 6 iulie, pe Dealul Grădiștei din municipiul Slatina a avut loc întâlnirea membrilor Filialei Județene Olt a Asociației Comunelor din România (ACoR).
La eveniment, alături de președintele Filialei Olt a ACoR, Gheorghe Florin Tiutiu, primarul comunei Nicolae Titulescu, președintele executiv al filialei, Ilie Chitez, primarul comunei Bobicești, reprezentantul Asociației privind cooperarea pe activitatea de audit public intern, Dan Ionuț Raicea, primarii unităților administrativ teritoriale din cadrul asociației și reprezentanții parteneri în sistemul de cooperare privind activitatea de audit public intern au participat vicepremierul României Paul Stănescu, deputații PSD de Olt Dan Ciocan, Alexandru Stănescu și Marius Iancu, prefectul județului Silviu Neacșu, președintele Consiliului Județean Olt, Marius Oprescu, precum și vicepreședinții Consiliului Județean Olt Virgil Delureanu și Ioan Ciugulea.
Vicepremierul Paul Stănescu a subliniat faptul că întotdeauna trebuie să existe o comunicare cu toate structurile asociative, fie că este vorba de asociația comunelor, orașelor, municipiilor sau consiliilor județene. „Vreau să vă spun că toate asociațiile, toate structurile asociative (Asociația comunelor, a municipiilor, a orașelor, a consiliilor județene) ne sunt de mare ajutor. Comunicarea este foarte bună cu aceste structuri pentru că întotdeauna trebuie să iei pulsul de acolo de unde trebuie”, a spus Stănescu.
Ministrul Dezvoltării Regionale și Administrației Publice a venit cu vești bune pentru primari. Prima dintre ele se referă la rectificarea bugetară care va avea loc la sfârșitul acestei luni. Cea de-a doua se referă la ordonanţa care va reglementa noul regim al achiziţiilor publice, cea de-a treia veste este legată de proiectul de lege privind Codul Administrativ care va ajunge luni în plenul Camerei Deputaților și nu în ultimul rând noua lege a parteneriatului public privat. „Ceea ce vă asigur este că va fi o rectificare pozitivă la sfârșitul acestei luni. Nu vă pot spune mare lucru pentru că suntem în discuții, ministerele între noi, Ministerul Dezvoltării Regionale cu Ministerul Finanțelor cu toate celelalte Ministere implicate ca să găsim o formulă ca toată lumea să aibă cel puțin bani de salarii. Pe legea achizițiilor bineînțeles că au fost foarte multe discuții cu toate structurile asociative care au participat la acea ordonanță. Sigur au fost discuții și cu reprezentanții Comisiei Europene și în formula agreată și de ei sigur am promulgat aceea Ordonanță de Urgență care sper să fie de mare ajutor să nu mai avem toate aberațiile pe care le avem în ce privește întârzierea tuturor lucrărilor din această țară. Legat de parteneriatul public privat, tot printr-o Ordonanță de Urgență a fost dat parteneriat public privat care nu are norme, care la fel l-am discutat cu toată lumea. Bine se găsiseră niște deștepți la nivel de București care ziceau că parteneriatul public privat ar mai trebuie să fie o comisie la Finanțe și aceea să dea OK-ul ultima dată. Foarte mulți colegi din Guvern nu am fost de acord cu acest lucru. Parteneriatul public privat este la latitudinea Consiliului Local sau Consiliul Județean așa cum îl concepem, bineînțeles cu respectarea legilor în această țară cu o sigură condiție ca în termen de 30 de zile să te înscrii la Institutul Național de Prognoză care nu este mare lucru. Nu în ultimul rând mă voi referi la Codul Administrativ. Sigur luni va fi trecut și prin Camera Deputaților, prin Senat a trecut, urmând ca să fie promulgat. În Cod cred că am adunat nu mai eu vorbesc 12 ani de cod administrativ. Sunt colegi în sală care vorbesc de 20 de ani. Sunt convins că va fi contestat de anumite formațiuni politice. Speranța mea este că în octombrie Codul Administrativ va intra în vigoare, cod care reglementează poate nu în totalitate, dat tot ce înseamnă administrație publică locală și centrală. Acolo sunt foarte multe lucruri spre exemplu atestarea domeniului public. Vreau să vă spun că de când am mers la Ministerul Dezvoltării Regionale și Administrației Publice am sute de atestate ale domeniului public, nu poți să le faci față. Deci este o aberație ca un minister să știe mai bine de undeva de la București care este domeniul public al UAT-ului X. Este o aberație și am stabilit ca fiecare Consiliu Local și Consiliu Județean scrie în Cod să-și facă atestarea domeniului public. De asemenea, ne-am dat după deget ani la rândul că prefectul de fapt nu este politic dar de fapt știți de fiecare dată când s-au schimbat Guvernele, prefecții s-au schimbat și ei pentru că Prefectul este cel care face politica Guvernului respectiv în teritoriu. Și am decis ca prefectul să fie asimilat secretar de stat, suprefectul să fie asimilat cu subsecretar de stat mergând până la deconcentrate pentru că și pe segmentele respective cei de la deconcentrate, sigur formula este mult mai complexă acolo, un fel de manager dacă pot spune așa care să pună în aplicare pe segmentul respectiv politica Guvernului care este în funcție la acea dată. Deci Codul Administrativ cred că are în jur de 680 de articole. Sper ca să aibă sprijin din tot spectrul politic ca el să treacă luni prin Camera Deputaților și sper la fel de repede și președintele care și el a fost primar mai multe mandate să înțeleagă că trebuie să intre în vigoare cât mai repede, să pună în ordine tot ce înseamnă administrație publică locală și centrală”, a conchis vicepremierul României.
La rându-i preşedintele Comisiei de Agricultură din Camera Deputaţilor, Alexandru Stănescu, a vorbit despre cât de utile sunt aceste întâlniri dintre parlamentari și primari.
„Mă bucur foarte tare să particip astăzi la Adunarea Generală a Asociației Comunelor din județul Olt. Sunt foarte importante aceste întâlniri în primul rând pentru că ne întâlnim cu toți primarii din județul Olt. Fiecare își spune problemele lui și eu știu modificările legislative care noi ar trebui să le facem . Este o întâlnire foarte interesantă pentru că fiecare primar își spune punctele sale de vedere. În primul rând vreau să vă spun că primarii ne spun că vor mereu să vadă mai multă liniște la nivel național, acel deranj pe care îl creează o parte, o categorie socială care stă în permanență în stradă și critică tot ceea ce se face în România, critică programul de Guvernare, critică modificarea legilor din România. Eu cred că aceste modificări pe care noi le facem, le facem cu responsabilitate și le facem în favoarea românilor. Codul administrativ este foarte necesar. Mă bucur foarte tare că reprezentanții partidelor de opoziție au luat poziție și au fost de acord cu Codul administrativ. Acum nu știu dacă luni în plenul Camerei Deputaților îl vor și vota”, a subliniat deputatul PSD de Olt Alexandru Stănescu .
Aceeași ideea fost reiterată și de secretarul Comisiei pentru Agricultură din Camera Deputaților,deputatul Dan Ciocan,care a declarat că numai conectați la realitățile din teren pot fi rezolvate problemele comunităților.
„ Aceste întâlniri sunt benefice și pentru noi, dar și pentru domnii primari sunt binevenite întrucât, zi de zi, săptămână de săptămână, sunt conectați la realitate, la ceea ce dumnealor discută cu cetățenii, cu comunitatea respectivă și putem să conlucrăm, iar acolo în Parlament când ajungem să depunem toate eforturile să promovăm aceste activități pentru locuitorii județului nostru și pentru România”, a spus parlamentarul PSD de Olt.
Pe ordinea de zi a adunării generale a ACoR România, filiala Olt s-au aflat mai multe puncte printre care: aprobarea raportului de activitate al Filialei Județene Olt a ACoR pe anul 2017; aprobarea bugetului de venituri și cheltuieli pe anul 2018 al Filialei Județene Olt a Asociației Comunelor din România; prezentarea activității de audit public intern desfășurată în anul 2017 și stabilirea noii cotizații lunare privind funcționarea direcției de audit public intern înființată în cadrul Filialei Județene Olt a ACoR; prezentarea proiectului politici alternative în economia socială și prezentarea privind realizarea activității SCIM prin cooperare, similar celei de audit public intern. „ Azi a avut loc adunarea Filialei Olt a ACoR România unde am prezentat un raport cu toate activitățile anului 2017 la nivel de filială și bineînțeles că am aprobat și bugetul de venituri și cheltuieli pentru anul 2018. Probleme există tot timpul la nivelul Unităților Administrativ Teritoriale (UAT-urilor) care se pot rezolva doar printr-o comunicare și o dezbatere a acestor probleme. Probleme multe nu au fost, dar cele mai arzătoare sunt aceste probleme cu Codul Administrativ. După cum ați observat l-am avut în mijlocul nostru și pe domnul vicepremier Paul Stănescu care ne-a prezentat și în același timp ne-a dat o veste bună că toate subpunctele Codului Administrativ care sunt undeva la 680 o să fie trecute și prin Camera Deputaților, supuse votului și cu speranța că va fi și un vot majoritar, aceste probleme ale Codului Administrativ să ajungă la promulgare la președinte. Există UAT-uri care au dificultăți, dar nu că nu pot să-și plătească salariile întrucât la începutul fiecărui an primul articol care trebuie să-l prevezi în bugetul de venituri și cheltuieli este salarizarea personalului și apoi celelalte cheltuieli. Însă la primăriile mici, care la nivelul județului Olt sunt undeva la 22 de localități, bugetele au fost puțin subdimensionate la începutul anului și aceste UAT-uri au nevoie de această rectificare pozitivă care să meargă atât pe salarizare cât și pe alte cheltuieli materiale sau bani de cofinanțări cu care primarii se confruntă zi de zi”, a conchis președintele Filialei Olt a ACoR, Gheorghe Florin Tiutiu.
Că Filiala Olt a ACoR România devine pe zi ce trece o forță este relevat și de numărul unităților admninistrativ teritoriale care au aderat în ultimele luni la această asociație. Dacă la sfârșitul anului 2017 erau 64 de UAT-uri în asociație în prezent numărul acestora a crescut la 80. Și în privința numărului auditorilor din cadrul asociației se înregistrează o creșterea de la 56 la finele lui 2017 la 64 în prezent.
Ilie Bîzoi