Senatorul Paul Stănescu – propunere legislativă pentru completarea articolului 292 din OUG nr. 57/2019 privind Codul administrativ

0
393

Senatorul PSD de Olt Paul Stănescu susține propunerea legislativă pentru completarea articolului 292 din Ordonanța de Urgență a Guvernului nr. 57/2019 privind Codul administrativ.

În prezent există multe situaţii în care, bunurile imobile transmise din domeniul public al statului şi din administrarea ministerelor sau ale altor organe de specialitate ale autorităţilor publice centrale, aflate în subordinea Guvernului în domeniul public al unităţilor administrativ-teritoriale, în vederea realizării unor obiective de interes public local şi/sau judeţean, într-un anumit interval de timp.
Având în vedere faptul că, din diferite motive, aceste obiective nu au putut fi finalizate în termenul iniţial propus, a fost necesară reglementarea posibilităţii prelungirii termenului de realizare a obiectivelor de investiţii de la 6 luni, care era termenul prevăzut de Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 57/2019 privind Codul administrativ, cu modificările şi completările ulterioare, la 5 ani [a se vedea articolul 292 alineatul (7), litera b)].
Modificarea a eliminat parţial situaţiile care pot conduce la blocarea investiţiilor locale sau a celor instituţionale de preluare a obiectivelor de investiţii, cu justă despăgubire, a eventualelor blocaje financiare şi/sau deprecierea investiţiilor realizate. Cadrul normativ existent nu oferă o soluţie explicită pentru ipoteza în care autorităţile administraţiei publice locale îşi asumă continuarea lucrărilor şi finalizarea investiţiilor de interes public local, deşi termenul de realizare a obiectivului de investiţii s-a împlinit, iar autorităţile administraţiei publice centrale nu sunt interesate de revenirea imobilelor în proprietatea publică a statului, din motive obiective, cum ar fi faptul că lucrările realizate ulterior trecerii bunului în domeniul public local, fac inutilă sau costisitoare revenirea acestuia în proprietatea publică a statului sau că valoarea bunurilor imobile ori utilitatea publică naţională nu justifică demersul de revenire a acestora în domeniul public al statului în detrimentul utilităţii publice locale, care se menţine şi după împlinirea termenelor prevăzute prin acte administrative.
în concret, există situaţii în care bunuri imobile se află în proprietatea publică a unei unităţi administrativ-teritoriale, iar termenul pentru realizarea obiectivului de investiţii s-a împlinit şi autorităţile administraţiei publice locale nu au notificat nerealizarea investiţiei, în conformitate cu dispoziţiile art. 292 alin. (7) lit. c) din Codul administrativ, acestea fiind de fapt interesate de continuarea şi finalizarea acesteia.

În lipsa unei soluţii juridice explicite, pe care să o regăsim ca atare în cuprinsul Codului administrativ sau al Codului civil, dar şi în scopul de a evita producerea de consecinţe negative asupra intereselor ministerelor sau ale altor organe de specialitate ale autorităţilor publice centrale, aflate în subordinea Guvernului ori asupra intereselor autorităţilor administraţiei publice locale, este necesară completarea articolului 292 din Codul administrativ în vederea creării cadrului legal corespunzător.” se arată în expunerea de motive.