HARTA INTERACTIVĂ a Autostrăzilor din România: Ce s-a deschis, ce va fi inaugurat în 2024

0
610

România a trecut oficial în 2023 de borna simbolică de 1.000 de kilometri de șosele de mare viteză – autostrăzi și drum expres. În total, la final de an dacă tragem linia, vor fi dați în trafic circa 81 de kilometri noi, însă la stadiul de „muzeu” – adică tronsoane gata dar nefolosite încă, mai punem alți circa 15 kilometri pe A0. De altfel, aici vine și principalul eșec: deși politicienii au promis că vor fi gata două loturi întregi pe partea de sud, pe final de an abia dacă va fi gata doar o porțiune.

Față de previziunilede acum un an, anul 2023 s-a dovedit a se încadra în scenariul realist. Circa 81 de kilometri – 49 de km de autostradă și 32 km de drum expres – vor fi într-un final deschiși traficului. Cert e că România a depășit borna simbolică de 1.000 de kilometri de autostradă și drum expres, iar anul 2024 ar putea aduce mai multe inaugurări etapizate.

Într-un scenariu fantezist, România ar putea bifa peste 250 de kilometri de autostradă și drum expres dați în trafic, dar în același timp lucrările pe infrastructura ar putea fi frânate serios din cauza finanțărilor tăiate după cum arată alocările pe buget.

Info pe scurt:

  • România are în momentul de față circa 1.0075,5 km de autostradă și drum expres, anul 2023 fiind un an bun din punct de vedere al kilometrilor noi dați în trafic – circa 81 km.
  • Ce autostrăzi și drumuri expres s-au deschis în 202313,55 km pe A3 Nușfalău – Suplacu de Barcău / 10 km (din 19km) pe A0 Nord, Lotul 2 / 15,7 km pe A3 Chețani – Câmpia Turzii, o inaugurare cu 8 luni mai devreme – un record / 10 km (din 16,3 km) pe A0 Sud, Lotul 2 (urmează până la final de an, deși constructorul și autoritățile trag tare pentru Lotul 2 complet, dar și continuarea până la DN4 în sistem de drum național – half-profile) / Circa 32 de km de drum expres pe DEx12 între Slatina și Colonești./ Total: 81 km
  • Ce alte proiecte rutiere importante s-au mai deschis: Podul peste Dunăre de la Brăila, deși parțial și cu restricții, o bună parte din proiect încă nu e gata / Pasajele tip giratorii-suspendate de la Berceni și de la șoseaua Olteniței de pe Centura Capitalei / Pasajul rutier de la Drajna spre A2 / Podul în arc de pe DN73 la Podu Dâmboviței, pe culoarul Rucăr-Bran / Pasaj pe Centura Aradului peste calea ferată din Micălaca.
  • Ce inaugurări au fost ratate în 2023: A0 Sud Lotul 2 integral (16,3 km) și A0 Sud Lotul 1 (16,93 km).
  • Scenariile pentru 2024: Scenariul super-optimist – 256 km VS Scenariul moderat-optimist – 197 km VS Scenariul realist – 84 km.
  • Ce proiecte vor fi finalizate aproape cu certitudine în 2024 (scenariul realist): A0 Sud Lotul 1 (16,93 km) și restul de 6,3km din Lotul 2 / 4,6 km de autostradă (+4,6km drum de legătură) pe A7 Buzău – Focșani Lot 1 / 11 km pe A7 Buzău – Focșani, Lot 4 / 32 km pe Dex12 Craiova – Pitești, Lot 4 / 13 km pe DEx16 legătura A3 cu centura Oradea. TOTAL: 84 km
  • Ce proiecte mai au acum relativ șanse să fie gata în 2024 (scenariul moderat-optimist): scenariul anterior + 18 km pe A0 Sud, Lotul 3 (Aktor) / 30,8 km pe A7 Buzău – Focșani, Lotul 2 / 36,1 km pe A7 Buzău – Focșani, Lotul 3 / 17,7 km DEx 12 Craiova – Pitești, Lotul 1 / 11 km pe Drumul Expres Brăila – Galați. TOTAL: 197 km
  • Ce proiecte au doar șanse ipotetice – mai degrabă fanteziste – să fie gata în 2024 (scenariul super-optimist): scenariul anterior + 21 km pe A7 Ploiești – Buzău, Lotul 1 / 28,35 km pe A7 Ploiești – Buzău, Lotul 2 / 9 km pe A0 Nord (restanță de 6 km pe A0 Nord, Lotul 2 + 2 km pe Lotul 3 – nodul rutier cu DN2). TOTAL: 256 km
  • Pe de altă parte, anul 2024 ar putea fi unul măcinat de multe probleme și blocajealocările bugetare pe multe proiecte importante de autostrăzi și drumuri expres sunt insuficiente sau chiar ZERO.

Sursă: hotnews.ro