Liceul Teoretic „Mihai Viteazul” din Caracal este una dintre cele mai bune unități de învățământ din județ. Rezultatele excelente obținute la examenele naționale, dar și la concursuri și olimpiade îi fac pe mulți părinți să-și dorească mult să-și dea copiii la „Mihai Viteazul”. Toate aceste performanțe școlare se datorează în mare parte politicii duse de conducerea liceului coordonat de directorul Liviu Mitroi, profesor de de Educație Fizică, care activeaza de aprope 20 ani în cadrul Liceului Teoretic „Mihai Viteazul” din Caracal, iar de doi ani ocupă și funcția de director în cadrul acestei importante unități de învățământ din județ, după ce a fost și director adjunct. Domnia sa ne-a vorbit într-un interviu despre secretul succesului acestei unități de învățământ cu tradiție din județul Olt.
Câți dintre elevii promoției 2016-2017 urmează cursurile unei facultăți?
Referitor la elevii absolvenți ai Liceului Teoretic „Mihai Viteazul”, promoția 2016- 2017, estimez că în jur de 92-93 la sută dintre absolvenți sunt deja studenți ai facultăților de stat din România
Putem spunem, din acest punct de vedere că, liceul se numără printre cele mai bune unități din județ și chiar și din țară?
Da , este un procentaj foarte bun ținând cont de rezultatele obținute la sfârșit de ciclu, la examenul de bacalaureat. În prezent, majoritatea sunt studenți în România, dar avem și studenţi care urmează colegiile şi facultăţile de peste hotare.
Puteți să-mi spuneți câți sunt cei care urmează peste hotare?
Nu aș vrea să greșesc, dar cred că în jur de 10-12 urmează cursurile peste hotare. Majoritatea sunt în Anglia, în Marea Britanie?
Este o carte de vizită impresionantă a liceului?
Să știți că, în primul rând mă interesează procentajul absolvenților care merg la facultățile de stat, facultățile din România , în special, dar și la cele de peste hotare și mai puțin mă interesează notele de 10. Adică prefer să am un procent foarte mare la bacalaureat, cât mai aproape de 100 la sută decât să am o medie de zece sau zece medii de zece și procentul să fie undeva la 50 la sută.
În general la acest liceu vin elevi bine pregătiți sau cadrele didactice reușesc să –i pregătească?
Adevărul este că la noi vin printre cei mai buni elevi din Caracal și zona Caracal. Media cu care se intră la Liceul „Mihai Viteazul” este peste 8, 50 și vă dați seama că și cadrele didactice sunt bine pregătite și se ridică la nivelul așteptărilor elevilor și părinților acestora, pentru că, una fără alta nu se poate. Este foarte greu să vină un elev de cinci și să-l ducem la nouă sau zece. Este aproape imposibil, asta ar însemna să lucrezi diferențiat, să lucrezi numai cu acel elev și este foarte, foarte greu. Sunt elevi foarte buni, profesori bine pregătiți și serioși în primul rând, iar un punct forte pe care eu mizez este disciplina în școală. Dacă facem un tur așa de școală să vedeți cum arată programul în timpul orelor, adică să vedeți cum sunt holurile că nu avem elevi pe holuri, curtea școlii nu o să găsim elevi în curtea școlii în timpul orelor și curățenia care o să vă atragă atenția. Însă, să știți că nu este meritul directorului, în special, este meritul tuturor. De la femeia de serviciu care ne asigură curățenia în spațiile de învățământ, şi până la elevi care se dau după regulamentul de ordine interioară, după cerințele pe care conducerea școlii și corpul profesoral le impun, pentru că noi dăm tonul, până la urmă noi suntem cei care dăm tonul.
Aveți și elevi care au urmat cursurile unei facultăți și ulterior s-au întors ca profesori aici în acest liceu?
Da, avem și mă bucur. Să știți că eu sunt unul dintre aceştia şi l-am avut ca diriginte pe profesorul Ciobanu Tudor, profesor de fizică și când am ajuns eu la „Mihai Viteazul”, dânsul era încă profesor. Anul următor am fost director adjunct, deci directorul dirigintelui meu. Este o chestie extraordinară de sensibilă și apoi directorul plin al dirigintelui meu. Deci este un lucru extraordinar şi nu am simțit niciodată că dânsul m-ar trata altfel. Iar pentru mine este un subiect sensibil și îi port un deosebit respect.
În afară de dumneavoastră mai sunt și alte cadre în această situație?
Da, da. Am profesori care au fost elevii liceului „Mihai Viteazul”. Cred că în momentul acest sunt vreo patru. Chiar și domnul viceprimar Octavian Stănescu a fost elevul Liceului Teoretic „Mihai Viteazul”. Să știți că un lucru mai deosebit pe care eu îl trăiesc e că alături de acești copii este faptul că îmi dau seama că viitorul acestui oraș, județ sau chiar țară îl reprezintă și elevii de la „Mihai Viteazul”. Deci eu chiar am certitudinea și convingerea că acești elevi care termină Liceul „Mihai Viteazul” vor ajunge să conducă acest oraș, județ și chiar această țară pentru că sunt copii foarte pregătiți și serioși. Chiar am fost felicitați de multe facultăți pentru elevii care ajung la dânșii în instituții. Chiar la Academia de Poliție să știți că am doi foști colegi acolo de facultate și îmi spun domne cei mai mulți studenți ai noștri din Olt sunt de la Liceul Mihai Viteazul. Mai în glumă, mai în serios așa, ne întrebau dacă nu vrem să facem un protocol de colaborare cu Academia de Poliţie, în special, pentru că le trimitem copii foarte serioși și foarte buni
Ce preferințe au elevii sau mai bine zis spre ce facultăți se orientează elevii?
Să știți că foarte mulți merg pe linia aceasta militarizată, deci Academia de Poliție, Academia Militară și Medicină. În ultima vreme avem copii foarte mulți care au intrat la Medicină și la locurile fără taxă și cu medii foarte foarte bune.
În privința cadrelor didactice, există profesorii care se apropie de vârsta pensionării și căutați cumva să atrageți cadre didactice tinere în instituția de învățământ care să înlocuiască cu succes veterani?
Acest lucru este pentru mine o prioritate, cel puțin cât voi ocupa această funcție să nu intre oricine la „Mihai Viteazul” pentru că este un liceu care și-a câștigat cu greu acest renume și aș vrea să avem cadre didactice din ce în ce mai bine pregătite și cu potential, oameni dedicați acestei meserii, pentru că nu oricine e făcut să fie dascăl. A fi dascăl nu înseamnă doar a preda și a evalua, deci trebuie să te implici și cu sufletul și să ai, nu știu, un dar de la Dumnezeu, o pedagogie și o psihologie foarte bine pusă la punct pentru că elevul reușește să dea totul dacă ști să ți-l apropii. Știți și dumneavoastră pentru că și dumneavoastră ați fost elevi că de multe ori învăţam şi de dragul profesorilor. Știau să ne capaciteze și să ne atragă și să impună un respect pentru materia pe care o predau.
Aveți și cadre didactice care în viitorul apropiat se vor pensiona ?
Nu multe, dar avem. Oricum majoritatea profesorilor sunt profesori bine pregătiți cu gradul didactic I, debutanți mai puțini, dar acesta este obiectivul nostru al conducerii, al meu personal să pătrundă la „Mihai Viteazul” cadre didactice foarte, foarte bine, pregătite pentru că acesta este viitorul. Nu mai merge cu situații de avarii.
Din câte simțiți dumneavoatră, de la an la an, vin elevi din ce în ce mai bine pregătiți la Liceul „Mihai Viteazul”?
Să știți că nu este o regulă. Avem generații și generații. Nu știu care este fenomenul pentru că și profesorii care-i pregătesc la școlile gimnaziale sunt cam aceiași, dar sunt generații și generații. Nu este o regulă. Oricum la noi nu prea se simte diferența pentru că pătrund printre cei mai buni elevi.
Vă întreb pentru că există în anumite unități de învățământ fenomenul acela în care profesorul ajunge să alerge să-l aducă pe elev la liceu pentru a putea strânge numărul de elevi, ca nu cumva să i se restrângă activitatea?
Nu, la noi, nu este cazul. Cred că am fost chiar un pic invidiat pentru că am obținut exact numărul de clase pe care mi l-am dorit și anume opt clase, dar nu pentru a lua de la alții și a avea „Mihai Viteazul” copii. Este numărul de clase care îmi permite un echilibru din toate punctele de vedere, adică asigurarea cadrelor profesorilor titular în primul rând și cerințele pieței, cerințele părinților de a-și aduce elevii la Liceul „Mihai Viteazul”. Eu cred că dacă prin absurd aș avea spațiul fizic, clase, și mi s-ar da un număr de 15 clase cred că 15 aș face, fără probleme. Vă spun fără lipsă de modestie. Acesta este adevărul, iar din punctul meu de vedere și din discuțiile pe care le-am avut cu elevii să știți că am încercat să îi fac să înțeleagă prin limbajul folosit și prin ceea ce am transmis să vină la școală nu pentru a face școală, nu pentru a lua note, ci să vină cu drag la școală, să vină să socializeze, să învețe și de aici să își asigure drumul spre o carieră de success. Nu știu dacă ați observat, dar nu avem porți păzite cu pază specializată, nu avem jandarmi la uși, nu avem un sistem de Securitate cu cartele, cu bariere, nu. La noi vin pentru că au înțeles că trebuie să vină și să simtă bine în timpul programului școlar, nu neapărat din obligație sau pentru a nu lua absențe sau note. Și vă spun că de când sunt eu în funcția asta de director nu am avut niciun eveniment.
Această pregătire a elevilor continuă și în afara orelor de școală, adică ei fac și meditații?
Noi nu facem doar excelență, adică nu lucrăm doar cu vârfurile, noi facem un învățământ de masă, adică și pentru cel care a intrat cu 8,50 și pentru cel care a intrat cu zece. Nu lucrăm diferențiat doar acolo unde este cazul și unde se impune pentru concursurile școlare și olimpiadele școlare normal că se lucrează diferențiat cu acești copii și se face și suplimentar. Eu pun la dispoziți liceul și sâmbăta și duminica pentru cine vrea să lucreze și în timpul programului profesorului și a elevilor pot să folosească biblioteca pentru studio pentru că altfel nu se face performanță, iar un lucru foarte bun zic eu este și Centrul de Excelență care funcționează în afara programului, adică în weekend unde vin profesori bine pregătiți și elevii cu performanțe.
Dar aș vrea să punctez acest lucru nu că sunt profesor de educație fizică, și nu ca o laudă: știți că majoritatea ne spun domne sportul cu cartea nu prea merg mână în mână, dar uite că la noi spre surprinderea tuturor, bine și cu sprijinul și cu colaborarea foarte bună pe care o avem cu Clubul școlar echipa reprezentativă a Liceului Teoretic „Mihai Viteazul” este de trei ori campioană națională, locul I pe țară din poziția de liceu teoretic confruntându-ne cu centrele de excelență de la Vâlcea, de la Brașov unde sunt comasate elitele handbalului românesc, pepinierele handbalului românesc. Adică nu este puțin lucru ca un liceu teoretic să fie de trei ori campion pe țară. Şi nu o spun din laudă, dar este un adevăr și eu spun că merită punctat. Este cea mai bună performanță. Echipa liceului nu o sponsorizează nimeni. Echipa Clubului Sportiv Școlar este într-adevăr ajutată de domnul inginer Marian Doldurea, dar eu vorbesc strict de școală și nu vă spun că de vreo zece ani de zile suntem în careul de ași, nu ieșim de acolo din primele patru pe țară. Când mergem la competiție la tragerea la sorți înainte de a băga mâna în căciula de a trage biletul adversarii își fac cruce și zic să nu pice cu „Mitroi” de la „Mihai Viteazul”. Am ajuns sperietoare pentru echipele mari ale țării. Și să știți că nu facem numai handbal, avem și atletism, am fost la finale pe țară cu elevii de la Mihai Viteazul. Nu neapărat, rezultatele vreau să le scot în evidență, cu toate că sunt importante și acestea, ci vreau să scot în evidență că nu facem doar carte, ci facem și alte activități. Eu v-am vorbit de sport pentru că sunt profesor de Educație Fizică, dar avem și alte activități. Avem profesori implicați, de exemplu am profesor de română care tot așa are locuri extraordinare la concursuri de Debate, la nivel național și international , ceea ce este o noutate în România. Însă să pleci dintr-un orășel de provincie și să ocupi locul I , locul II pe țară , la diverse secțiuni este extraordinary. Chiar și la nivel mondial avem o fetiță Alexandra Firescu care ocupă locul II la nivel internațional la Debate.
Ce planuri de viitor aveți?
În primul rând să nu coborâm ștacheta adică să rămânem cel puțin la nivelul la care suntem acum, dar eu zic că este loc și de mai bine și cu mai multă implicare din partea tuturor, pentru că noi suntem o echipă aici, nu doar directorul. Meritele nu sunt ale directorului, meritele sunt ale echipei, a copiilor și profesoriilor care îi implică. Eu doar îi coordonez și mențin un echilibru aici, dar fără ei nu se poate. Nu poți fi un director bun sau un antrenor bun, dacă nu ai o echipă bună. Bine, rolul meu este să știu să deleg sarcini, să-i coordonez, ca și într-o echipă. Antrenorul lotului national este important pe cine bagă în teren și ce sarcini de joc îi dă și să mențină atmosfera în echipă, adică oamenii să se respecte între ei și să respecte conducerea și instituția. Eu le spun domne în momentul în care ați apăsat pe clanța ușii și ați intrat în școală lăsăm problemele dincolo de ușa școlii. Aici intrăm, ne facem meseria, suntem cu toții colegi. Faptul că este o atmosferă bună și disciplină asta să știți că duce la progres.
Ilie Bîzoi