Ministrul Dezvoltării: Simplificăm regimul construcţiilor prin consolidarea corpului de verificatori de proiecte şi experţi tehnici în construcţii

0
228

 Ministrul dezvoltării, lucrărilor publice și administrației, Cseke Attila, a anunţat noi îmbunătăţiri în reglementările privind domeniul construcţiilor şi a supus joi, 18 martie, dezbaterii publice Ordin de ministru privind modificarea reglementărilor din domeniul atestării verificatorilor de proiecte şi a experţilor tehnici în construcţii, şi a anunţat organizarea unor examene în vederea consolidării corpului de specialişti.

„A fost o lipsă acută de experţi în domeniu, majoritatea celor care au un astfel de atestat fiind cu mult peste vârsta pensionării, iar examenele pentru noi experţi de securitate la incendiu nu au fost organizate de trei ani”, a afirmat Cseke Attila, potrivit unui comunicat de presă.

Verificatorii de proiecte şi experţii tehnici în construcţii au sarcina, printre altele, de a verifica dacă au fost luate măsurile necesare asigurării rezistenţei mecanice şi stabilităţii unei clădiri, a drumurilor şi a căilor ferate, a siguranţei clădirilor în cazul unui cutremur sau al unui incendiu, respectiv dacă au fost implementate reglementările sanitare, de igienă sau de eficienţă energetică.

Ministrul a subliniat nevoia de a consolida corpul acestor specialişti esenţiali pentru domeniul construcţiilor, şi a anunţat organizarea examenelor de atestare.

În prezent, în evidenţa ministerului sunt în total 572 de experţi tehnici cu drept de practică valabil, în toată ţara, atestaţi pe diferite domenii. Mai mult de jumătate dintre aceştia însă au o vârstă de peste 70 de ani, şi încă 22 la sută fac parte din categoria de vârstă de 60-70 de ani. În ceea ce priveşte experţii de securitate la incendiu în mod specific, sunt doar 18 în Bucureşti şi 23 în restul ţării, fiind 24 de judeţe în România în care nu există niciun expert de securitate la incendiu”, a relevat Attila.

Acesta a adăugat că un motiv pentru care nu au fost organizate examene este că reglementările în vigoare prevăd o comisie de evaluare alcătuită din 10 de verificatori şi experţi, greu de organizat având în vedere numărul lor total la nivel naţional.

Totodată, evaluarea nu va mai include proba orală, un instrument care ar putea fi folosit pentru a decide subiectiv dacă cei evaluaţi sunt sau nu primiţi în breaslă.

Ordinul prevede obligativitatea de a organiza examene de atestare de două ori pe an, cu anunţ prealabil de cel puţin 45 de zile, într-un mod transparent şi accesibil, cu bibliografia publicată în prealabil, mai arată sursa citată.

Spre deosebire de reglementările în vigoare, care prevedeau organizarea examenelor numai în Bucureşti, acestea vor fi organizate şi în Cluj, Timişoara, Braşov, Iaşi şi Constanţa, la sediile Inspectoratelor de Stat în Construcţii, de o comisie mixtă alcătuită din membrii actualului corp de verificatori şi experţi, profesori universitari, membrii ai ISC şi ISU, şi un reprezentant al ministerului de resort.

Totodată, în vederea asigurării unui nivel calitativ corespunzător în ceea ce priveşte verificarea proiectelor, se va introduce o confirmare periodică, din 5 în 5 ani, a îndeplinirii condiţiilor pentru atestare.