PM 10, ”PARTICULELE UCIGAŞE” – ce sunt şi cum ne putem apăra

2
756

 E iarăşi dimineaţă ! Iar ieşi grăbit din casă, singur sau insoţit de o „mogâldeaţă” sau două
(de regulă), care trebuie să ajungă la şcoală sau grădiniţă. Iţi începi cursa prin aglomeraţie sperând în zadar că azi va fi altfel…
Indiferent dacă circuli pe jos sau cu maşina, n-ai cum evita complet impactul cu aerul de afară.
Acum e iarnă şi te aştepti, odată ieşit din casă, ca aerul rece şi curat să te trezească şi să te ajute să-ţi începi ziua într-un mod plăcut . Rămâi însă şocat să vezi că realitatea este cu totul alta. Aerul este rece, într-adevăr, dar…cam atât. Ba nu, în unele zile poate fi şi umed, ceea ce îl face şi mai irespirabil. Primul reflex este să-ţi acoperi gura şi nasul şi să-i îndemni şi pe cei mici să facă la fel. De câte ori i-ai spus copilului tău „Ridică-ţi fularul, să nu răceşti !” ?!
De fapt, nu temperatura scăzută este principalul „inamic”, ci compoziţia aerului pe care îl
respirăm. De ce ?! Aţi privit zăpada la 2-3 zile după ce a nins ? La început era albă, apoi a devenit din ce în ce mai gri, pe măsură ce au trecut zilele. Cu cât intervalul scurs de la depunerea sa a fost mai lung, iar circulaţia aerului şi umiditatea mai crescute, cu atât nuanţa de gri este mai închisă. De asemenea, aţi constatat că în zilele cu ceaţă  respiraţi  mai  greu ? Totuşi, este mare diferenţă între ceaţa de la munte (unde aerul este curat) şi ceaţa dintr-un oraş, în special unul  ce „suferă”, pe lângă poluarea cu gaze de eşapament şi de poluare industrială, iar vegetaţia este insuficientă. Într-o zonă cu aer curat, chiar dacă traversezi un nor de ceaţă, discomfortul la inspirare este redus şi trecător, în timp ce într-un oraş îţi produce senzaţia de „sufocare”. Şi este o senzaţie pe care o resimţi pe întreg traseul căilor respiratorii, începând cu căile superioare şi terminând cu
ultimele celule ale plămânilor, unde sângele preia „particulele ucigaşe” şi le transportă prin sistemul circulator spre organe .

 Este vorba despre PM 10, sau „pulberi în suspensie”, cum sunt numite în limbaj de specialitate .
O astfel de particulă este de 1000 de ori mai mică decât o celulă roşie sangvină, aşadar capabilă să depăşească orice barieră naturală din corpul nostru şi să se depună oriunde în organism. Aceste”particule ucigaşe” pot conglomera, formând trombi ce pot „astupa” vasele de sânge, cauzând astfel accidente vasculare grave, în special la nivelul plămânilor, inimii şi creierului, soldate adesea cu deces.
De asemenea, acest „balast” acumulat în corp, prin toxinele conţinute poate produce modificări de natura canceroasă la nivelul celulelor organismului.

  Singurul mod de a le evita este să ne ferim cât mai mult de inhalarea lor. Cum ?! Evitând ieşirile lungi, în special pe cele ale copiilor, atunci când aerul „miroase” şi mai ales în zilele cu ceaţă.
Pentru că, da, din fericire aceste particule au un miros chimic, specific, care creează o senzaţie de discomfort şi iritaţie la nivelul nasului şi gâtului. Iată o situaţie în care cei alergici se pot considera „privilegiaţi”, deoarece ei sunt primii în măsură să depisteze aceste noxe şi să le evite. Un ajutor de nădejde poate fi şi consumul de lichide ( 1,5l – 2 l /zi ), care prin îmbunătăţirea fluxului sangvin ajută la eliminarea acestui „steril” din corp.
Un alt mijloc de a evita inhalarea acestor pulberi şi de fapt, cel mai eficient, ar fi înlocuirea cât mai frecventă a filtrelor folosite în industrie, la coşurile de evacuare. Vom şti că s-au luat cu adevărat măsurile necesare pentru evitarea poluării atunci când la 2-3 zile după ce a nins, zăpada va rămane cât mai curată. Nu vorbim de zăpada din localitate, ci de cea de pe câmpurile din jurul oraşului, acolo unde poluarea cu noxe de eşapament este mult mai redusă. Până atunci…La următoarea ninsoare, priviţi zăpada ! Ce se vede deasupra ei se află şi în plămânii noştri . Ai noştri,ai voştri…Şi cel mai grav, al copiilor tuturor .
Priviţi zăpada ! Şi mai ales cum ştie ea să „demaşte mizeria”. Nu doar pe cea din aer, ci orice fel de „mizerie”…….
KARA DENIZ

2 COMENTARII

  1. Pai DSP si APM Olt ce fac? Dorm?
    Decat se multumesc sa constate in buletine statistice ca intervalele sunt depasite si atat.
    Nu iau masuri CONCRETE.
    O masura ar fi ca circulatia pe centrul orasului (de la Posta la CEC)sa fie PIETONALA.
    Un pas mic dar cu impact.
    Alt pas mic este sa nu maia copere agentii economici care nu respecta legislatia contra mici cadouri de Pasti si de Craciun (sa montati o camera de luat vedri in spate la Cofetaria Bulevard sa vedeti cum vin rand pe rand angajatii institutiilor mentionate si isi umplu portbagajele de sarbatori cu tort si cozonac moka).
    Coruptia ucide!

  2. Principala sursa de PM10 este traficul si in primul rand masinile diesel. De cativa ani din cauza eliminarii taxei auto au intrat in tara o gramada de masini vechi si in special cu motorizare diesel. Majoritatea populatiei era impotriva taxei auto dar fara a fi constienti ca ne facem rau noua si copiilor nostri. In ultimi ani valorile de PM10 cresc si la fel si valorile oxizilor de azot cu proveninta „trafic” dar nimeni nu doreste o taxa auto care ar diminua inmatricularea masinilor diesel. De ce credeti ca tarile vestice vor sa scape de masinile diesel? dar noi le inmatriculam cu mare drag si ne miram ca tragem pe nas toate noxele…Daca maine guvernul ar impune o taxa in functie de poluarea pe care o produce fiecare masina toata lumea ar sari ca arsa…se introduce o noua taxa, ne cocosaza guvernul cu taxe…dar fara sa luam in calcul ca ne-ar face bine pentru sanatatea noastra si al copiilor nostri. Poti sa iti faci treaba si cu o masina cu motor micut pe benzina sau GPL si nu ai nevoie de un diesel de 2500-3500cm. Cei care doresc sa simta putere macar sa plateasca serios pentru daunele aduse mediului si implicit oamenilor din jur.
    Haideti sa fim constienti de ce decizi luam in plan personal si sa incurajam guvernul sa impuna o taxa de poluare, singura care mai poate limita cresterea valorilor de noxe si implicit care sa conduca la un aer mai curat!

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here