Slatina ca „Smart city” după „Smart People”

0
310

Acum câteva zile s-a deschis un nou an de învățământ universitar. La Slatina, ceremonia de deschidere a avut loc în ziua de 2 octombrie, în amfiteatrul Facultăţii de Management- filiala Slatina. Au luat parte, după cum ziarul nostru a consemnat la timpul potrivit, alături de directorul facultății, conf. univ. dr. Victor Tița, o serie de personalități, printre care și primarul ales al Slatinei, Mario De Mezzo.

De mai bine de 7 ani de când conduce această instituție de învățământ universitar, profesorul Victor Tița s-a dovedit și un manager de talent, reușind să creeze aici o veritabilă trambulină de pe care au putut să sară, în realitatea practică a județului și a țării, specialiști bine pregătiți, înarmați cu toate cunoștințele necesare exercitării profesiei. Victor Tița – un profesor și un manager cu viziune, pentru care cele trei segmente ale săgeții timpului, trecutul, prezentul și viitorul, sunt perfect sudate între ele, astfel încât să nu rateze nicio țintă pe care și-o propune. Așa s-a ajuns ca, la 25 de ani de la înființare, USAMV Slatina să reprezinte un centru de interes pentru absolvenții de liceu, care decid, în număr tot mai mare, să-și continue aici studiile. Numai la zi, în afara celor 40 de la distanță, în acest an, Facultatea de Management și Dezvoltare Rurală din Slatina s-a îmbogățit cu 100 de boboci, care se alătură celorlalți 238 deja „înfloriți”, din anii II, III și IV, alcătuind un „buchet al miresei” numai bun de aruncat în mulțimea de tineri care așteaptă să le urmeze exemplul. Îi așteaptă aici o specializare atractivă, care este ingineria și managementul afacerilor agricole. „Este o specializare, sublinia, în cuvântul de la deschidere, conf. univ. dr. Victor Tița, care răspunde platformei industriale din Slatina și cerințelor pieței de muncă din județul Olt”.

Așadar o ilustrare clară a modului în care învățământul superior slătinean răspunde exigențelor practice ale vieții economice din județul nostru. S-a realizat această legătură directă și datorită faptului că învățământul superior slătinean (atât cât este el!) este condus de un om cu viziune, care vede dincolo de interesele imediate, în perspectiva largă a dezvoltării comunitare. O viziune întemeiată pe credința fermă că „Educația are puterea de a face totul posibil la nivel personal, individual, național, european, mondial”. Ne-am convins de acest lucru, încă o dată, auzindu-l, într-o emisiune televizată, exprimând un imperativ extrem de actual. Este vorba de necesitatea ca Slatina să devină un „smart city”, adică un oraș în care tehnologia inteligentă să fie la ea acasă. Viața socială a devenit atât de complexă, încât nu mai poate fi lăsată la voia întâmplării, să funcționeze în baza unor mecanisme obscure, independent de intervenția inteligentă. În această direcție, învățământul superior este chemat să joace un rol esențial. El trebuie să creeze acei oameni inteligenți, „smart people”, care să știe să folosească tehnologia inteligentă.

Ușor de zis, greu de făcut. Dacă ni se permite, am vrea să avansăm aici o idee pe care am exprimat-o și în cartea noastră, „Evanghelia după Mine”, acolo unde vorbeam despre necesitatea ca Familia, Școala, Pământul și Dumnezeu să devină cei patru piloni de pe platforma cărora să se dea un fel de restart aventurii umane terestre. Mă gândesc la faptul că este nevoie de o schimbare radicală a întregului sistem de educație a omului contemporan. De fapt, schimbarea ar consta într-o repornire a sistemului pornind de la sensul originar al termenului „educație”, care provine din latinescul „educare”, în traducere însemnând „a conduce afară din”. De unde? Din sine, din necunoașterea sinelui, de unde se iese nu pe dibuite, ci condus de ceva, de cineva, așa cum Tezeu a fost condus de firul Ariadnei la ieșirea din labirint. Trebuie înțeles odată pentru totdeauna adevărata semnificație a inscripției de pe Oracolul de la Delphi. „Cunoaște-te pe tine însuți”, scria pe frontispiciul oracolului, ca și cum vechii greci ne-ar trage și acum de mână, spunându-ne că orice cunoaștere începe cu autocunoașterea.

Iar scopul final nu este doar cunoașterea sinelui și a lumii, ci, mai mult de atât, este dobândirea înțelepciunii. Cunoașterea fără înțelepciune înseamnă ratarea unei vieți. Aceasta este marea învățătură pe care ne-o transmite Goethe, în „Faust”, și care rezumă întreaga tradiție în domeniu a Occidentului. Vânzându-și sufletul, Faust a putut să-și însușească toate cunoștințele acumulate de omenire, în domenii precum dreptul, medicina, teologia, filosofia, adică întreaga cunoaștere a momentului. Un superdoctor în cunoaștere, dar, spre propria uimire, lipsit de capacitatea de a-și satisface niște banale trebuințe ale sufletului. Cunoașterea lui era nelimitată, în toate domeniile, mai puțin cea referitoare la propriul suflet. Cu alte cuvinte, n-a ajuns la acea cunoaștere de sine prin care să se ridice deasupra tuturor nevoilor, adică la înțelepciune, sfârșind prin a-și preda sufletul, la termenul prevăzut în contractul cu diavolul, într-o nefericire extremă.

Nu insistăm pe această temă. Mai vrem să spunem doar că am cunoscut câțiva tineri absolvenți ai USAMV Slatina. Oameni bine pregătiți în profesie, dar și niște caractere deosebite. Ceea ce ne îndreptățește să credem că, aici, îndemnul oracolului de la Delphi nu numai că este auzit, dar și ascultat. Iar angajamentul primarului ales, Mario De Mezzo, exprimat cu aceeași ocazie, cum că „vom dezvolta cadrul și mediul universitar din Slatina”, ne întărește în convingerea că, într-adevăr, viitorul apropiat și posibil al Slatinei constă în devenirea sa ca „smart city”.

Constantin Smedescu