CADMUS ŞI EUROPA

Date:

– o alegorie cu parfum de românism, inspirată de un eseu al lui Octavian Paler –

Printre eroii din mitologia elenă, Cadmus este aproape un anonim. Nici măcar nu a fost un fiu de zeu, precum Heracles, şi nici nu s-a bucurat de protecţia vreunui zeu. Faptele lui însă, nu prea multe, nu sunt cu nimic mai puţin grandioase. Le-a făptuit într-o singurătate absolută, fără martori, asemenea unui alpinist din zilele noastre, pe care nu-l însoţesc aplauzele spectatorilor.

A fost fiul regelui din Tyr, dar mai ales a fost fratele Europei, muritoarea de care s-a îndrăgostit atotputernicul Zeus. Când mai-marele Olimpului, topit după frumoasa feniciancă, o răpi deghizat într-un taur, Cadmus nu ezită să înceapă căutarea şi nu obosi pe urmele ei. Abia într-un târziu, după drumuri istovitoare, Cadmus se îndreptă spre Oracolul din Delphi, ca ultimă soluţie; poate Apollo, prin preoteasa lui, îi va arăta drumul spre Europa.

Cu această ocazie a înfăptuit Cadmus poate prima sa faptă eroică. Apropiindu-se de Oracolul lui Apollo, Cadmus l-a întâlnit pe însuşi Zeus, în cea mai nefericită şi umilitoare ipostază: înfrânt şi mutilat de un monstru care tocmai se pregătea să-i dea lovitura de graţie. Noroc cu eroul nostru care, începând să cânte din fluier atât de frumos, i-a atras atenţia monstrului. De atât a avut nevoie Zeus. Profitând de clipa de neatenţie a adversarului, a putut să-şi recupereze fulgerul şi să întoarcă în favoarea sa o luptă altfel pierdută. Aşa l-a salvat Cadmus pe regele zeilor, care-i răpise sora. Pentru asemenea faptă, recunoştinţa lui Zeus ar fi trebuit să fie nemăsurată. Putea să-l facă nemuritor, sau măcar să-i spună cum o poate găsi pe Europa. Nici una, nici alta. Sau poate că recunoştinţa zeilor vine în forme de care muritorii nu-şi dau seama. Cert este că abia la Oracol află Cadmus că nu are sens să-şi mai caute sora, dar să se ia după o junincă şi, acolo unde ea va cădea moartă de oboseală, să ridice o cetate, iar ţara aceasta nouă să o numească cu numele surorii lui.

Ţara în care s-a oprit juninca s-a numit Beoţia, nume derivat de la bou. Abia mai târziu, întreg perimetrul descris de fuga lui Zeus transformat în taur, purtând-o în spate pe sora lui Cadmus, se va numi Europa. Deocamdată însă, resemnat şi ascultător, Cadmus urmează instrucţiunile Oracolului. Într-adevăr, într-un amurg, văcuţa se opri în sfârşit şi se culcă într-o poiană verde, mugind sfâşietor a moarte. Cadmus, care o luase înaintea unor tineri care-l însoţiseră încă de la plecarea din Fenicia, crezând că a ajuns la capătul suferinţelor, sărută pământul făgăduinţei şi se gândi să mulţumească zeilor. Atunci află cel mai îngrozitor lucru cu putinţă: toţi prietenii săi, înfundaţi într-o pădure şi nimerind într-o peşteră, au fost sfârtecaţi de un balaur. Porni imediat într-acolo şi ucise înfricoşătorul balaur. La sfatul Athenei, zeiţa înţelepciunii, îi semănă colţii.

Unele variante ale mitului spun că din aceşti colţi au răsărit literele alfabetului. E reflectată aici originea feniciană a alfabetului, suferinţa asociată învăţării, dar şi înţelepciunea care-l răsplăteşte pe cel deprins cu lumea literelor. Iată-l aşadar pe Cadmus aducând oamenilor alfabetul. Din păcate, oamenii şi-au amintit mai mult de Prometeu, care le-a adus focul, şi mult mai puţin de Cadmus. Aceasta, poate şi din cauză că mitul nu e suficient de consecvent. Căci alte variante ale lui ne spun că din colţii balaurului au răsărit nişte oameni puternici care, după ce s-au războit şi ucis între ei, scăldând în sânge pământul Beoţiei, cei rămaşi în viaţă l-au ajutat pe Cadmus să întemeieze cetatea Theba. Abia acum s-au gândit zeii să-l răsplătească, şi i-au dat-o de soţie pe frumoasa Harmonia, născută din zei.

Dar nici de acum încolo viaţa lui nu a fost lipsită de necazuri. A avut fii şi fiice. A suferit de pe urma fiicelor lui, dar mai ales de pe urma celei mai dragi dintre ele, neasemuita Semele, care, căzându-i cu tronc eternului îndrăgostit Zeus, transformat într-un foc strălucitor, a sfârşit în îmbrătişarea lui arzătoare. Dar unul din nepoţii lui, un mare poet, opunându-se artei apollinice, a creat o nouă artă poetică şi a fost ipostaziat ca zeu al vinului şi veseliei, pe nume Dionysos…

Moartea lui Cadmus i-a fost la fel de anonimă, ca şi viaţa; amintirea lui abia de mai răzbate dintr-o mare de nume de eroi răsfăţaţi de imaginaţia urmaşilor. Apropiindu-i-se sfârşitul, a dorit să fie metamorfozat în blândul şarpe domestic, şarpele casei. Deşi paşnic şi aducător de noroc, oamenii îl tratează ca pe orice şarpe, înfricoşaţi de el, gata oricând să-l ucidă. Un şarpe cuminte şi contemplativ aşa cum a fost, de fapt, în esenţa ei, firea lui Cadmus, nu este totuşi scutit de reacţia duşmănoasă a oamenilor. Aceştia, din necunoaştere, fie o iau la fugă, speriaţi de întâlnirea cu el, fie se căznesc să-l omoare, asimilându-l cu un pericol ce trebuie înlăturat. Nu vi se pare că, în toată istoria sa, românul a fost şi este precum şarpele de casă?

Constantin Smedescu

Share post:

Subscribe

spot_imgspot_img

Popular

More like this
Related

Gazeta Oltului la 30 de ani

Gazeta Oltului la 30 de ani În urmă cu 30...

Când vulturii încă ne mai zboară

Când vulturii încă ne mai zboară Scriam în editorialul anterior...

(Apropo de o zicere a lui Călin Georgescu): Când păduchii se înmulțesc…

Apropo de o zicere a lui Călin Georgescu: Când păduchii...

Dar unde este Mihaela Bobaru?!

Dar unde este Mihaela Bobaru?! În urmă cu puține zile,...