Scene din filmul „Obsesie”, cu Richard Burton şi Tatum O’Neal: un bărbat şi o femeie, de vârste diametral opuse, 60, respectiv 16 ani, se întâlnesc pe aceeaşi lungime de undă a afinităţilor sentimentale. Din arcul electric care se produce, rezultă lumina unei iubiri imposibile. Inima pârjolită a adolescentei se deschide larg spre toate zările, căutând cu ardoare zefirul dezmierdător al iubirii împărtăşite. În schimb, centura cu diamante a raţiunii determină bărbatul să-şi zăgăzuiască pornirile inimii şi să le închidă într-un imens sarcofag al interdicţiei. Pe acest fond de frustrare, forţele adormite ale artei sale se trezesc dintr-un somn lung şi se revarsă luxuriant pe plajele creaţiei. El redevenind pictor, fata îi serveşte de model.
La una dintre şedinţe, fata i se prezintă complet goală, cu un trabuc între degete şi într-o poziţie ce se voia semnificativă. Îi şi propune ca noua pictură să se numească „Nud cu trabuc”. Întrebată de ce cu trabuc, fata a răspuns cu candoare: „Aşa am impresia că nu sunt complet dezbrăcată”. Uluitor răspuns, dezvăluind un suflet care, în abandonarea lui totală şi necondiţionată, intuia totuşi pericolul! Şi căuta ca, în marea adâncă şi fără margini în care se avânta, să păstreze o cât de mică legătură cu ţărmul ce rămânea în urmă. Din hăţişurile micilor evenimente crescute întâmplător de-a lungul scurtului său drum prin viaţă, răsărise un miraj al fericirii care o atrăgea irezistibil şi pentru atingerea căruia era dispusă la orice sacrificii, reprimându-şi chiar instinctul de conservare. Însă o vagă urmă de pudoare îi impunea să poarte între degete un trabuc.
Așa și cu bietul popor român: atras de mirajul fericirii pe care i-l promitea bunăstarea capitalistă, s-a lăsat dezbrăcat de toate resursele proprii, mizând totul pe cartea iubirii Occidentului. I s-a oferit absolut necondiționat, iar acum, gol pușcă în fața marilor amenințări ale anului 2022, nu mai are decât să-și pună un trabuc în gură…
Constantin Smedescu