„Refresh and Reveal” este titlul Calendarului Pirelli 2025, realizat de Ethan James Green. Cea de-a cincizeci și una ediție a Calendarului Pirelli, prezentată astăzi la Londra, la Muzeul de Istorie Naturală, marchează o revenire la o interpretare a senzualității într-o cheie contemporană și o căutare a frumuseții dezvăluite și prin trup, o caracteristică definitorie a Calendarului încă de la începuturile sale.
Calendarul Pirelli 2025 a fost realizat între lunile mai și iunie pe plajele istorice ale Parcului Virginia Key Beach din Miami și într-un studio amenajat în aceeași zonă. Distribuția include actori, artiști, cântăreți și modele de diferite vârste și din diverse țări, dintre care unii colaboraseră deja cu fotograful în trecut.
Dintre cele 24 de fotografii din “Refresh and Reveal” – care înfățișează 12 protagoniști, cu câte un cadru color și unul alb-negru – îi întâlnim pe actrița americană, model și activistă Hunter Schafer, prezentatoarea de televiziune și scriitoarea indo-americană Padma Lakshmi, actorul francez Vincent Cassel, cântăreața, actrița și modelul italian Elodie, actrița britanică Simone Ashley și actrița sud-coreeană Hoyeon, precum și pe modelul american Jenny Shimizu (deja prezentă în calendarul lui Avedon din 1997). De asemenea, apar actrița britanică Jodie Turner-Smith, artista americană Martine Gutierrez, modelul și ilustratoarea de modă americană Connie Fleming, și actorul britanic John Boyega. “Refresh and Reveal” îl prezintă, de asemenea, și pe Green însuși, marcând a treia oară când autorul Calendarului apare în distribuție, după Prince Gyasi în 2024 și Bryan Adams în 2022.
Născut în Michigan și stabilit la New York, Ethan James Green este un nume de frunte în lumea fotografiei de modă și portretisticii și este cel mai recent dintre cei 43 mari artiști (luând în considerare că unele ediții au fost realizate de perechi de fotografi) chemați să creeze Calendarul Pirelli în cei 61 de ani de istorie, din 1964 până în 2025. În realizarea Calendarului Pirelli 2025, Green a fost sprijinit de o echipă de stiliști și creativi, printre care, în rol de consultant creativ și Director de Modă, Tonne Goodman, fost jurnalist de modă la Vogue.
Dialog cu Ethan James Green
Cum ai descoperit că ai fost ales să fotografiezi Calendarul Pirelli 2025?
Am aflat în februarie, de ziua mea. Echipa Pirelli m-a sunat fără să știe că era ziua mea. A fost un cadou neașteptat. Să fac parte din acest grup de fotografi legendari care au realizat Calendarul înaintea mea – mulți dintre ei m-au inspirat să mă îndrept spre fotografie. A fost o mare onoare și a fost ca o aprobare oficială.
Te-ai inspirat din calendarele anterioare?
M-au inspirat cel mai mult cele realizate de Richard Avedon și Herb Ritts din anii ’90, care surprind cu adevărat persoana și creează imagini frumoase și atemporale. Acesta a fost un mare obiectiv pentru mine: să creez ceva la care oamenii să se poată uita peste 20-30 de ani și care să nu pară demodat și, sper eu, să fie o referință în viitor.
Cum ți-a venit ideea conceptului Refresh and Reveal?
Ideea noastră despre frumusețe s-a extins atât de mult față de ce era înainte. Am fost entuziasmat să explorez frumusețea de astăzi și să o prezint într-un context precum Calendarul Pirelli, care a sărbătorit mereu acest lucru. L-am numit „Refresh and Reveal” pentru că ne întoarcem la origini, celebrând trupul și actualizând conceptul original.
Cum ai abordat castingul?
Distribuția reprezintă varietate și diversitate în toate formele, cu actori, artiști, cântăreți și modele de vârste și țări diferite. Castingul a fost mereu o parte importantă a muncii mele, la fel de important ca și colaborarea cu oameni alături de care am lucrat de la început. Alții, în schimb, erau persoane cu care lucram pentru prima dată. Dar toți au fost de acord cu conceptul proiectului, au avut încredere în echipă și ne-au permis să obținem imagini uimitoare. Lecția cea mai importantă pe care am învățat-o ca fotograf este că obții cea mai bună imagine când subiectul se simte bine și confortabil. Chiar dacă ofer multe direcții în timpul ședinței foto, las spațiu celor pe care îi fotografiez pentru a colabora și pentru a le asculta feedbackul. Am fost mereu deschis și colaborativ, și m-am concentrat pe asta și în realizarea Calendarului Pirelli.
De ce ai vrut să te incluzi în Calendar?
M-am inclus pentru că singura persoană căreia îi puteam cere să fie complet nud eram eu însumi. Să fiu gol în fața atâtor oameni a fost destul de eliberator.
Ai fotografiat Calendarul la Virginia Key Beach Park, în Miami. Care au fost cele mai mari provocări ale ședinței foto?
Am realizat primele fotografii în prima jumătate a lunii mai și următoarele în iunie. În mai, am avut cer senin tot timpul. În iunie, am avut multe ploi, ceea ce a adus mai multă varietate în imaginile de pe plajă. Dar vremea nu a fost singura provocare. Pentru poza lui Vincent Cassel pe plajă, de exemplu, am mers adânc în apă. La un alt cadru, îmi amintesc că stăteam pe cea mai înaltă treaptă a unei scări de șase metri.
Cum a fost munca la Calendarul Pirelli comparativ cu celelalte proiecte ale tale?
Îmi place să lucrez în modă și voi continua să fac asta. Dar lucrul la Calendar m-a scos puțin din acea lume și, într-un fel, m-am simțit eliberat. Trăim într-o perioadă în care există o nevoie constantă de conținut. Poate că cineva, undeva, are una dintre fotografiile mele ca fundal de ecran pe telefon, ceea ce este fantastic. Dar astăzi este mult mai greu ca imaginile să dureze. Calendarul Pirelli a fost o oportunitate de a crea lucrări care, sper, vor fi apreciate mai mult decât doar un „scroll rapid de imagini.”
Dialog cu Directorul de Modă, Tonne Goodman
Care au fost provocările pentru tine, ca director de modă al Calendarului Pirelli 2025?
Provocarea a fost că dezvălui ceva – un trup, o atitudine, o sexualitate, o libertate. În acest caz, respectând eleganța și viziunea Pirelli, a trebuit să ascundem pentru a putea dezvălui. Aceasta a fost provocarea, să găsesc haine pe care le puteam folosi ca dispozitiv, nu pentru a exprima moda, ci pentru a exprima o atitudine personală în dezvăluirea trupului.
Cum ai rezolvat această provocare?
Am făcut probe extensive, am încercat multe haine diferite și, în acest fel, am câștigat încrederea modelelor. Cred că această încredere le-a dat posibilitatea de a fi total libere, de a ști că sunt pe mâini sigure și că depinde de ele cât de mult vor să ascundă sau să dezvăluie, să fie vulnerabile sau îndrăznețe.
Cum a fost să lucrezi cu Ethan la acest proiect?
Ethan are o mare apreciere pentru eleganță și pentru lumea queer, ceea ce este foarte important acum. Lărgimea experienței sale ca fotograf și personalitatea sa sunt cu adevărat reflectate în imaginile pe care le creează, deoarece este foarte sensibil, foarte îndrăzneț și fără regrete. Simt că această combinație, împreună cu eleganța pe care o poate stăpâni în studio prin lumină și direcția sa, este remarcabilă.
După toți acești ani în industrie, a fost pentru prima dată când ai lucrat la Calendarul Pirelli. Cum a fost?
A fost absolut fabulos. Nu doar că a fost o provocare, dar am înțeles și că lucrez la un proiect semnificativ. A fost, de asemenea, foarte distractiv. „Distracția” este unul dintre acele cuvinte care, din păcate, lipsesc în vocabularul nostru în zilele de astăzi.