Polițiștii, mai slab pregătiți decât milițienii din anii ”60!!
Multe s-au schimbat în lume și chiar în România în acest secol al vitezei internetului și inteligenței artificiale.
Numai la Ministerul Afacerilor Interne nicio schimbare importantă prin care românii să fie mai bine apărați și protejați, copiii să fie în siguranță (pe stradă, la școală sau în cluburi), serviciile rutiere să fie modernizate, eficiente și accidentele reduse mult.
În afară de dotările cu mașinile de lux și foarte scumpe pentru care s-ar fi luat comisioane grase, nimic nu s-a investit în selectarea și formarea profesională a polițiștilor, în dotările de ultimă generație: calculatoare, aparate radar și de testare a alcoolului consumat sau a substanțelor interzise, droguri, drone, elicoptere zonale și multe altele.
Pregătirea de specialitate a cadrelor din poliție lasă mult de dorit, mult sub a foștilor milițieni, indisciplina și corupția sunt ridicate la toate nivelele, iar nemulțumirile românilor sunt mari și justificate.
Percepția populației asupra activității poliției și a relației dintre poliție și cetățeni, precum și gradul de încredere în această instituție sunt în toate sondajele la nivelul minimal. De ce oare?!
Activitatea preventivă, în toate subunitățile, este încă deficitară, uneori este lăsată pe plan secundar, de pildă în activitatea poliției rutiere.
Dacă multe dintre cele prezentate mai sus țin de latura bugetară din păcate, multe altele țin de organizare, predictibilitate, studii și măsuri legislative revoluționare și corecte.
De pildă, în multe țări din lume (USA, Japonia etc) toate acțiunile care nu țin de situația și activitatea operativă sunt transferate din anii ”70 (USA) în sfera privată sau a altor ministere.
Examenele auto, înmatriculările autovehiculelor au fost transferate către școlile de șoferi auto autorizate, societăți comerciale private, sub supravegherea și competența Ministerului Transporturilor.
Poliția rutieră se ocupă numai de prevenirea, controlul și rezolvarea problemelor din trafic. Este nevoie de o implicare puternică a sindicatelor, a conducerii operative de la București, în a studia și a promova un set de acte normative și ordine interne privind REORGANIZAREA POLIȚIEI ROMÂNE: structural, operativ și profesional!
Toate sediile (județene, orășenești și comunale) ale poliției din România te întâmpină cu o imagine de teamă, jale și prost gust: neîngrijite și cu grije groase, ordonate de pe vremea anilor ”70.
În secolul XXI, cu camere de supraveghere și sisteme moderne de anti-efracție, aceste grilaje nu-și mai au rostul. La acestea se mai adaugă în multe situații, mai ales în mediul rural și orașele mici garduri sofisticate și urâte, lacătele de la uși conturând o imagine groaznică.
Mulți dintre noi, vrem sau nu, mai trecem din când în când, pe la sediul Poliției Rutiere din Olt (Slatina). Ești consternat să vezi o clădire ”înflorată” cu grilaje și vopseluri scorojite, o clădire neîngrijită și nevăruită, în afară și în interior de aproape 50 de ani. Asta ține de omul gospodar din conducerea județului care poate pe bani puțini, sponsorizări, să-i dea clădirii o fațadă frumoas, atrăgătoare.
Poliția Rutieră Olt și serviciul subordonat Prefecturii Olt suferă și la organizare
De neînțeles este faptul că în sediul actual al Poliției Rutiere din Olt se află și alte instituții care ar putea fi relocate sau transferate în alte locații. De exemplu, serviciul public comunitar regim permise de conducere și înmatriculări a autovehiculelor Olt este subordonat Prefecturii Olt. De ce nu-și desfășoară aceștia activitatea în sediul Prefecturii sau într-o altă locație din Slatina și în orașele Corabia, Caracal?
De ce vin corăbienii și cei din zonă de la o distanță de peste 100 km pentru rezolvarea problemelor pe linie rutieră tocmai la Slatina? Nu este normal și european ca pe timp de ploaie, ninsoare sau soare torid oltenii să stea la coadă zeci de minute, sub cerul liber, la baraca pentru rezolvarea unor probleme în competența Poliției Rutiere Olt. Cetățenii sunt tratați cu dezinteres și lipsă de respect.
Poate prefectul de Olt și șeful IPJ Olt realizează o vizită de lucru la actuala locație să asculte ofurile acelora care vin și stau să aștepte ca problemele să le fie rezolvate.
Sunt cetățeni care vin de la Corabia sau chiar comuna Ștefan cel Mare, aflată la 130km distanță să-și ridice permisul de conducere conform programului afișat pe ușă și pe site-ul prefecturii și i se spune că mai întâi trebuie să se programeze, persoana de la ghișeu trăgând oblonul și continuând să butoneze telefonul mobil. Cetățenii nedumeriți întreabă-n stânga și-n dreapta cum se efectuează programarea, apoi dacă oare mai prind microbul înapoi spre casă.
Acestea sunt realități de care uităm atunci când luptele politice devin mai importante ca problemele cetățenilor.