Noul drum expres va avea 71,450 de kilometri pe teritoriul județului nostru și va traversa 12 localitati și sute de proprietăți, din Olt, majoritatea terenuri agricole. Gazeta Oltului vă prezintă amănunte despre orașele și comunele peste care va trece drumul expres. Este foarte posibil ca prețul terenurilor să crească în acele zone unde va fi un vad foarte bun pentru popasuri și stații de carburanți. Însă cu siguranță problemele cele mai mari ale constructorilor vor apărea în momentul în care vor începe exproprierile și asta întrucât vor exista şi proprietari nemulțumiți de prețul oferit de Compania Naţională de Admnistrare a Infrastructurii rutiere (CNAIR). Chiar și în condițiile în care vor exista litigii judiciare autorităţile suțin că lucrările vor continua.
Drumul expres cu patru benzi va străbate trei judeţe Doljul, Oltul şi Argeşul fiind împărţit în patru tronsoane. Județul Olt va fi traversat de două din cele patru tronsoane ale acestui drum. Primul tronson de la Kilometrul 17+700 la kilometrul 57+550, adică de la intrarea în judeţ până la Valea Mare şi tronsonul trei de la kilometrul 57+ 550 la kilometrul 89+150, la limita cu judeţul Argeş. Potrivit proiectului, drumul expres va trece pe teritoriul a 12 localități din judetul Olt: „La intrare în judeţul Olt traversează, drumul naţional 65, drumul european 70, apoi traversează pe partea de sud Balşul, râul Olteţ de fapt, Bârza, de la Bârza trece la Găneasa, Piatra Olt, Slătioara, Milcov, Slatina, Valea Mare, Priseaca, Scorniceşti, Optaşi, Tătuleşti, Coloneşti şi apoi intră în judeţul Argeş unde traversează din nou drumul naţional 65 şi trece pe partea de sud a drumului naţional”, a precizat Ovidiu Davidescu, arhitectul șef al Consiliului Județean. Deocamdată nu se știe cu exactitate câte imobile va întâlni în cale drumul expres. Majoritatea terenurilor peste care va trece amplasamentul construcției aparțin cetățenilor și într-o foarte mică proporție statului. Cert este că sute de proprietari vor trebui expropiați. „Drumul întâlneşte imobile, o parte dintre proprietăţile particulare private sunt amplasate astfel: între kilometrul 20+700 şi kilometrul 20+800, la Balş, kilometrul 22+150 la kilometrul 22+350, tot la Balş, apoi la kilometrul 25+ 250 la 25+400 la Bârza, este pe drumul comunal, aici întâlneşte câteva case, trece peste câteva case, mai exact patru case, apoi la kilometrul 45+750 la 45+900, e pe Milcov, traversează în amonte de cale ferată şi se va devia traseul că trecea prin zona Parcului Industrial, se va găsi o soluţie de deviere, apoi mai întâlneşte imobile la Parcul Industrial la kilometrul 48+250 la kilometru 48+500 pe zona Slatina. Şi pe raza Scorniceştiului la kilometrul 69+700 la 69+950 şi la kilometrul 70+750 la 71+00, şi tot la Scorniceşti la kilometrul 72+550 la kilometrul 72+750-parc fotovoltaic Scorniceşti, nu pe tot parcul ci pe o anumită porţiune, îl intersectează puţin, la kilometrul 85+500 la 85+650 este pe Coloneşti”, a adăugat arhitectul șef al Consiliului Județean.
Conform sursei citate, drumul expres va traversa judeţul Olt pe o lungime de 71,450 kilometri, iar odată cu execuţia acestuia va fi rezolvată şi problema traficului în oraşul Balş. „ Această variantă de realizare a drumului expres este cea din 2007, cu patru benzi, variantă pentru care s-a mai dat un certificat de urbanism unul în 2007 şi unul în 2009. Apoi s-a trecut la autostradă şi din nou la drum expres. Drumul expres se suprapune cu varianta de ocolire a Balşului. Prin realizarea acestui drum s-ar face două lucruri deodată”, a conchis arhitectul şef al Consiliului Judeţean Olt. Potrivit Companiei Naționale de Administrare a Infrastructurii Rutiere, pe cei 121,185 km ai drumului expres Craiova – Pitești se va putea circula cu o viteză de 130 de km la oră, în regim de autostradă, drumul urmând să aibă 4 benzi de circulație (2 benzi pe sens). Investiția va aduce nu numai solicitatele și mult așteptatele centuri ocolitoare pentru Slatina și Balș, ci și un nou pod peste râul Olt. Noul pod va fi realizat între barajul de la Slătioara și podul de cale ferată. Deja preşedintele Consiliului Judeţean Olt, Marius Oprescu, a semnat, luni 10 iulie 2017, certificatul de urbanism solicitat de CNAIR în vederea execuţiei drumului expres Craiova-Slatina-Pitești. După obţinerea avizelor de la instituţiile abilitate, prevăzute în certificatul de urbanism, CNAIR va solicita Ministerului Transporturilor autorizaţia de construire pentru execuţia propriu-zisă a tronsoaneor de drum care vor parcurge teritoriul judeţului Olt. Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere a trimis, deja, la SEAP anunțurile de participare pentru procedurile de achiziție publică destinate proiectării și execuției celor patru tronsoane ale drumului expres Craiova – Pitești, valoarea întregului proiect, fiind de aproximativ 820 de milioane de euro.
„Când am studiul de fezabiliate şi am acord de mediu de ce să nu scot la licitaţie şi să economisesc doi ani pentru acest obiectiv”
Recent ministrul Transporturilor, Răzvan Cuc, a declarat într-o emisiune televizată că sunt întrunite toate condiţiile realizării drumului expres Craiova-Piteşti, iar în cel mai scurt timp posibil va fi declanşată licitaţia pentru construcţia acestui obiectiv: „Avem acord de mediu pe Piteşti-Craiova, deci este un lucru foarte important că scutim o lungă perioadă de timp şi conform planului care l-am găsit în minister noi trebuia să facem aici o revizuire de studiu de fezabilitate şi un proiect tehnic pentru Autostrada Piteşti-Craiova. Când eu am studiul care este practic la aceeaşi parametrii, diferă practic foarte puţin şi anume banda de urgenţă şi am acord de mediu pentru acest drum de mare viteză de ce să nu scot la licitaţie şi să economisesc doi ani pentru acest obiectiv. Am văzut foarte mulţi contestatari care au spus: domne în loc să faceţi autostradă faceţi drum. Oamenii ar trebui să înţeleagă oportunitatea: Avem aceeaşi categorie de drum numai că o implementăm cu doi ani mai devreme ceea ce este un lucru extraordinar. Degrevăm Balşul şţi Slatina cu variante de ocolire. Ştiu că a apărut în presă o problemă legată de Slatina şi de o investiţie care se află pe coridorul drumului este rezolvată problema în sensul că o vom regla prin partea de proiectare şi îl vom ocoli astfel încât să nu afectăm acest obiectiv. Se va da un ordin separat. Este o investiţie foarte importantă pentru Slatina. Eu sunt convins că de-a lungul vremurilor inclusiv autorităţile locale au încetat să mai creadă că unele proiecte vor fi implementate în timp şi probabil că au emis anumite autorizaţii de construcţie pentru aceste obiective. M-am întâlnit şi cu primarul de la Slatina, m-am întâlnit şi cu reprezentanţii de la fabrica respectivă care îmi spuneau că au planuri să investească în continuare în acest obiectiv să creeze adiţional încă 600 de locuri de muncă, iar infrastrutura rutieră vine să deservească capacităţile economice”, a spus ministrul Transporturilor.
Drumul expres va trece peste câteva imobile şi zeci de hectare de teren
Pentru a afla daca la nivelul localităților peste care va trece drumul expres s-a făcut o inventariere asupra imobilelor și terenurilor care vor fi traversate de drumul expres am stat de vorbă și cu primarii acestor localități. Iată ce ne-au declarat:
Primar Bârza, Marin Vlăduţ: „Culoarul vine pe 60 de metri. Acum nu ştiu câte case vor demola că nu mi-au spus, dar culoarul are 60 de metri. Sunt cuprinse patru case sau cinci case. Deci nu ştiu câte demolează. Terenuri extravilane sunt multe. Cred că este vorba de vreo 70 de proprietari, dar numai cei care sunt pe culoarul acela”;
Primar Găneasa, Dumitru Costea: „Nu avem case peste care va trece drumul expres, dar avem teren intravilan şi extravilan. Şi o să facem cărţile funciare pe cadastru cu bani de la Guvern. E mai mult suspendat drumul expres că la noi aici vine pe piloni. Este vorba despre trei tarlale extravilane şi două tarlale mixte”;
Primar Optasi, Marin Scurtu: „Da am făcut o inventariere, dar nu este cazul la noi că trece prin extravilan, nu trece prin sat. Trece pe teren arabil în zona către Tătuleşti încolo. După câte am înţele este vorba despre vreo două hectare extravilan”;
Primar Priseaca, Gheorghe Florea: „Am făcut un inventar aşa în mare, da. Case nu vor fi afectate. Nu avem probleme în sensul acesta. E vorba numai de terenuri. În mare parte sunt extravilane toate. Ca distanţă este cam 1,5 kilometri-2 kilometri. Cam atât s-ar întinde pe zona noastră. E posibil să fie în plus sau minus acolo”;
Primar Milcov, Marin Dorobanţu: „„În mare parte am făcut o inventariere. E vorba de trei proprietari, atât teren extravilan, cât şi intravilan. E vorba în total de aproximativ un hectar”;
Primar Scorniceşti, Ioan Prioteasa: Cu drumul expres nu am făcut situaţia pe câte terenuri trece. Vorbim şi de case care vor fi afectate de acest drum, cred că în zona Mogoşeştiului sunt şi case. Nu am făcut situaţia cu ele. Va fi mult teren dezafectat. Şi cred că vor fi şi case în zona Mogoşeştiului”;
Primar Slătioara, Savu Ungureanu: „Momentan nu am o situaţie . Am făcut contract cu OCPI pentru cadastru acela sistematic şi aşteptăm să vedem pe unde trece coridorul acela de autostradă. Toate localităţile pe unde va trece drumul vor fi prioritare pentru cadastru sistematic”;
Primar Tătuleşti, Dan Vasile: „Avem aproximativ 56 de proprietari care ar urma să fie despăgubiţi. Ca şi suprafaţă nu pot să vă spun că nu s-a terminat cadastrarea. Este vorba numai de teren extravilan. Nu avem clădiri, nu avem intravilan”;
Primar Valea Mare, George Daniel Iancu: „Nu n-am făcut o inventariere. Suntem în lucru cu ele. Case nu vor fi afectate, în niciun caz. Trece pe extravilanul comunei”;
Primar Coloneşti, Nicolae Stan: „ Nu s-a făcut inventarierea. Am dat la firmele de cadastru să facă cărţile funciare şi mai durează. Trece pe terenurile a 10-15 proprietari. Este vorba de teren extravilan, majoritatea, dar şi puţin teren intravilan. În total cred că este vorba despre 16 hectare de teren”;
Primăria Slatina, purtător de cuvânt, Mugurel Manea: „Suntem în curs de inventariere”;
Primar Piatra Olt, Tudor Udrescu: „Avem pe o lungime de şase kilometri nu mai puţin de 27,6 hectare din care în intravilan avem doar 200 de metri pătraţi. Cred că sunt undeva în jur de 100 de proprietari care vor fi expropiaţi”;
Ilie Bîzoi