Instructorii auto independenţi din județul Olt se declară împotriva actului normativ care îi obligă, de la 1 septembrie 2017, să îşi înfiinţeze şcoli de şoferi sau să se afilieze unor şcoli deja existente. Protestul instructorilor auto din județul nostru face parte dintr-o serie de astfel de acţiuni organizate la nivel naţional de Federaţia Naţională a Instructorilor Auto din România.
La nivelul județului Olt ar fi afectaţi de actul normativ menţionat circa 20 de instructori. „În opinia noastră, a instructorilor, acest ordin are exclusiv motive financiare şi comerciale. Până acum, toţi am avut contracte de colaborare cu şcoli de şoferi – ei asigurau pregătirea teoretică şi noi pe cea practică. De la 1 septembrie suntem obligaţi să asigurăm atât cursurile teoretice, cât şi practice. Nu avem posibilitatea să ne înfiinţăm şcoli, aşa cum ni se cere, prin asocierea a maximum patru instructori autorizaţi, iar cealaltă variantă este să ne angajăm la alţii, cu maşinile noastre. Ne obligă să ne asociem împotriva voinţei noastre. În plus, acest ordin a fost atacat în justiție de instructor auto, de scoli de șoferi, organizații sindicale și profesionale ale formatorilor auto care au obținut câștig de cauză la cele mai multe Curți de Apel din țară, însă Ministerul Transporturilor nu a ținut cont de toate acestea, nici de numeroasele amendamente propuse în Comisia de Dialog Social și a publicat ordinal în forma inițială”, ne-a spus Costache Mitică, reprezentantul Federației Instructorilor Auto la nivelul județului Olt.
Practic, de la 1 septembrie 2017, instructorii auto care funcţionează în regim de Persoană Fizică Autorizată ar trebui să închirieze/cumpere un sediu pentru cursurile de pregătire teoretică, să angajeze profesor de legislaţie rutieră, expert-contabil, medic pentru cursurile de prim-ajutor, un inginer mecanic pentru orele de cunoaştere a autovehiculului şi o secretară.Totodată, instructorii auto sunt obligaţi ca în termen de şase luni să monteze camere video pe maşinile pe care predau ore de condus. O altă măsură menită să crească siguranţa rutieră este obligativitatea proprietarilor de maşini implicate în accidente grave de a face o inspecţie la RAR, după reparaţie. Specialiştii pun la îndoială oportunitatea introducerii pragului de promovabilitate, din cauza diferenţelor foarte mari dintre şcolile de şoferi.
Veştile rele nu se opresc aici pentru instructorii auto. Elevii trebuie să obţină carnetul în număr cât mai mare, în caz contrar li se va retrage licenţa. Reprezentanţii Ministerului Transporturilor susţin că aceste măsuri au fost luate pentru cursanţii care plătesc şcoala, dar nu frecventează cursurile.
Instructorii auto olteni sunt hotărâți să continuie acțiunile de protest, mai mult, spun că vor merge și în instanță pentru a constesta acest ordin.