După cum prea bine cunoașteți, la nivelul Poliției Române au fost demarate concursurile pentru ocuparea funcțiilor de conducere vacante cu recrutare din sursă internă, mai exact este vorba despre funcțiile de inspectori șefi pe care, până în prezent, au fost împuterniciți sau desemnați diverși ofițeri de poliție.
Cu toate că, în mentalul colectiv a fost indusă ideea conform căreia doar anumiți ofițeri de poliție pot candida pentru ocuparea unei funcții de conducere, întrucât au susținerea șefilor sau a diverselor grupuri de interese politice, motiv pentru care ceilalți ofițeri capabili nu se mai încumetau să participe la concursurilor organizate pentru că oricum posturile erau cu dedicație, iată că astăzi putem vorbi de o anumită transparență și rigurozitate în ceea ce privește modalitatea în care aceste examene se derulează.
O astfel de situație se regăsește inclusiv la nivelul IPJ Olt unde alți ofițeri de poliție bine pregătiți din punct de vedere profesional au preferat să nu se înscrie la concursul pentru ocuparea postului de inspector șef, cel mai probabil, din cauza prejudecăților și a zvonurilor promovate în anumite cercuri referitoare la susținerea de care ar beneficia un anumit candidat.
Iată că astăzi, la sediul IGPR unde a avut loc concursul pentru ocuparea funcției de inspector șef în cadrul IPJ Olt la care a participat, în calitate de observator, și reprezentantul Sindicatului EUROPOL, deși a candidat de unul singur, comisarul șef de poliție Mihalache Ion Mihai, în urma susținerii interviului structurat pe subiecte profesionale, a obținut nota 5,62. Cu alte cuvinte, chiar dacă nu a avut vreun contracandidat, comisarul șef Mihalache a reușit performanța de a se clasa pe locul al doilea, neputând să obțină nota de trecere de minim 7 pentru a fi declarat admis.
Iar dacă ne raportăm la dificultatea subiectelor care au făcut obiectul probei susținute, vă putem spune că acestea au făcut parte din bagajul de cunoștințe generale ale fiecărui polițist, astfel:
Concepția unitară “Năvodul” privind modul de acțiune a efectivelor de poliție pentru descoperirea, prinderea și identificarea autorilor de infracțiuni flagrante ce folosesc la comiterea acestora mijloace auto/moto, precum și a autorilor de furt de autovehicule – Structura Planului de Acțiune “Năvodul” întocmit la nivelul unui inspectorat de poliție județean, precum și modul de organizare, coordonare și dispunere a efectivelor în cazul declanșării acțiunii;
OMAI nr. 62/2018 privind organizarea şi desfăşurarea activităţilor de prevenire a corupţiei şi de educaţie pentru promovarea integrităţii în cadrul Ministerului Afacerilor Interne – Activități educative pentru promovarea integrității;
Procedura de Sistem IGPR-DR-02 privind organizarea intervenției în cazul incidentelor/accidentelor în care sunt implicate autovehicule ce transportă mărfuri periculoase – Activități specifice de la momentul preluării sesizării, comunicarea datelor către echipa de la locul accidentului și atribuțiile polițiștilor ajunși primii la fața locului;
Concepția unitară „RIPOSTA” privind modul de acțiune pentru prevenirea și gestionarea conflictelor stradale între grupuri mari de persoane – Activitățile specifice ce trebuie desfășurate în situația izbucnirii unui conflict stradal între grupări soldat cu distrugeri de bunuri sau ultragierea unui polițist, precum și modul de gestionarea post-eveniment în cazul în care una dintre componentele sistemului informatic și comunicații nu funcționează.
Îmbucurător este faptul că, IGPR a înțeles în cele din urmă necesitatea elaborării unor subiecte de concurs prin raportare la activitățile operative pe care polițiștii le desfășoară la fața locului, care urmăresc gradul de înțelegere al candidaților în ceea ce privește întregul ansamblu de proceduri aplicabile în cazul diverselor intervenții polițienești.
Paradoxal este că deși astfel de rezultate reflectă gradul de pregătire profesională a celor ce se doresc a fi șefi de inspectorat, aceștia vor reveni în funcțiile de comandă de la nivelul inspectoratelor județene, conform împuternicirilor anterioare, pentru a-și exercita actul managerial, deși nota obținută reflectă nivelul competențelor deținute pentru ocuparea unei asemenea funcții.
În acest sens este extrem de interesant modul în care acești candidați se vor raporta la subalternii lor sau cum vor fi priviți în colectivitate în contextul în care nu au putut obține măcar o notă de trece la examenul susținut.