Pandemia a dublat numărul elevilor din România care au obținut medii peste nota 8.50. Important de precizat, cine depășea această medie primea o bursă de merit. Ministerul Educației a decis să mărească bursele începând cu semestrul al II-lea, dar a schimbat și criteriile.
Regulile se schimbă, iar media minimă pentru bursa de merit a fost ridicată la cel puțin 9.50. Ca urmare, în semestrul II din anul școlar 2021-2022, aproape jumătate dintre elevii care au primit burse în semestrul I nu vor mai primi bani.
În semestrul I, 753.400 de elevi au obținut burse de cel puțin 100 de lei pentru că au luat cel puțin media 8.50 anul școlar trecut. În perioada menționată, cuantumul minim al burselor de performanță, de merit, de studiu și de ajutor social a fost stabilit la 100 lei. Ceea se însemna că elevii nu pot primi sume mai mici decât aceasta.
Silviu Morcan, elev la Colegiul Național „Mircea cel Bătrân” din Constanța, a luat bursă de merit pentru semestrul I, anul trecut având media de 9.90.
„Acum după noul ordin probabil că voi lua bursă și în semestrul II pentru că se ia în considerare tot media de anul trecut. Dar am colegi cu 8.50 și nu se mai încadrează acum”, a spus Silviu Morcan, care este și președintele Consiliului Național al elevilor, care a militat pentru bursele elevilor.
Începând cu anul 2011, de când a intrat în vigoare legea educației, oricine avea media peste 8.50 pe an trebuia să primească o bursă de merit. Banii proveneau din bugetele primăriilor, dar s-a întâmplat ca de multe ori sumele să nu ajungă efectiv la copii din cauza lipsei fondurilor în bugetele locale.
Cuantumul burselor era stabilit de către consiliile locale și provenea din finanțarea complementară, iar din acest motiv în unele localități elevii nu primeau niciun ban.
Un raport privind bursele elevilor, publicat în 2020 de Societatea Academică Română, arată că din 3.182 de localități, doar 180 (5,66%) acordau integral burse școlare pentru elevi.
În celelalte 3.002 bursele nu se acordau sau se dădeau parțial. De asemenea, în lipsa unui cuantum minim stabilit de lege, discrepanța dintre bursele elevilor era foarte mare. În unele localități cuantumul lunar al burselor școlare era de 6 lei/ lună, de exemplu, în comuna Bucinișu, județul Olt.
Din anul școlar 2021-2022 acest lucru s-a schimbat. Cuantumul minim al burselor a fost stabilit de guvern, iar banii provin de la bugetul de stat, nu de la primării. În primul semestrul I bursa minimă pornea de la 100 de lei, sumă la care primăria putea să mai adauge dacă dorea.
Din semestrul II, Ministerul Educației a decis ca bursele elevilor să se acorde diferențiat, cu sume clar stabilite. Astfel, cuantumul minim al burselor de performanță, de merit, de studiu și de ajutor social, de care pot beneficia elevii din învățământul preuniversitar de stat, cu frecvență, este de:
- 500 lei, pentru bursa de performanță;
- 200 lei, pentru bursa de merit;
- 150 lei, pentru bursa de studiu;
- 200 lei, pentru bursa de ajutor social.
Practic, înseamnă o dublare a cuantumului burselor.
Cum numărul elevilor care aveau medii peste 8.50 în anul școlar 2021-2022 s-a dublat comparativ cu anii precedenți, ministrul Educației a schimbat criteriul de acordare pentru bursele de merit de la 9.50 în sus, nu de la 8.50 ca până acum.
În anul școlar 2019-2020, numărul total de elevi care au luat burse a fost 233.754, dintre care 123.472 de burse de merit – adică aveau medii de cel puțin 8.50.
Pandemia a adus mult mai mulți elevi cu medii de peste 8.50 – 753.400 de elevi trebuiau să obțină burse de merit în semestrul II din anul școlar 2021-2022, în condițiile în care numărul de elevi de la gimnaziu și liceu este de 1,5 milioane de elevi.
„Aș fi ipocrit să spun că lucrurile sunt la fel de ușor controlabile în online ca față în față”
De ce jumătate dintre elevii români au luat medii pentru burse de merit în anul școlar trecut? Au fost profesorii mai indulgenți? Sau modul de evaluare s-a schimbat odată cu școala online?
„Problema e că nu au existat metode de evaluare în pandemie și de aceea și anomalia cu mai mult de jumătate dintre elevii din România cu medii de peste 8.50 anul trecut. Din această cauză s-a ajuns la această situație, iar ministerul pentru a se încadra în niște limite bugetare nu putea să dea bursă de merit pentru mai mult de jumătate dintre elevi. Ceea ce am spus noi e că e o situație inechitabilă pentru că se va aplica pentru foarte mult timp. Ordinul trecut era în vigoare de 10 ani. Nu putem să modificăm o anomalie printr-un ordin pentru un singur an”, explică Silviu Morcan.
Profesorul de limba română, Horia Corcheș, susține că oricum sunt diferențe mari între evaluările și notările de la nivelul primar, gimnazial și liceal, în general. În pandemie, lucrurile s-au schimbat.
„În perioada online, aș fi ipocrit să spun că lucrurile sunt la fel de ușor controlabile în online ca față în față. Dai un test la limba română, dar poți controla dacă e făcut pe bune sau nu în online?”, a spus profesorul care susține că fără standarde nu poți să pretinzi o evaluare unitară.
El atrage atenția că există probleme de evaluarea, deoarece nu există standarde de performanță, un document oficial care să stabilească pentru ce nivel de competență se acordă, spre exemplu, nota 7.
Profesorul e de acord că bursele de merit să se dea numai pentru vârfuri. „Meritul și performanța sunt înspre vârf 9 -9.50. Cred că sub pragul ăsta nu mai putem vorbi de elită”, spune Horia Corcheș.
„E pandemie, e o situație critică, cine mai controlează niște reguli normale de evaluare?”
Profesorul Radu Gologan, antrenorul olimpicilor la matematică, susține că explicația pentru numărul mare de elevi peste 8.50 este simplă.
„Ne-am cam săturat cu toții și atunci dăm rasol. E pandemie, e o situație critică, cine mai controlează niște reguli normale de evaluare? Cred că așa cum arată statistica s-a depășit orice măsură. Însă, aici începem să acuzăm profesorii și nu e corect”, a spus Radu Gologan.
Antrenorul olimpicilor spune că nu elevii sunt de vină însă, ci acel segment de profesori și părinți care nu au nicio legătură cu școala.
„După părerea mea, media de 9.50 pentru merit este o alegere destul de corectă, statistic corectă, pentru că în rest trebuie să acordăm burse de studiu, de ajutor social”, a spus Radu Gologan.
Ovidiu Pânișoară, directorul Departamentului de Formare a Profesorilor, de la Facultatea de Psihologie și Științele Educației, Universitatea din București, declară că elevii au trecut printr-un an complicat.
„Trebuie să ținem cont că pandemia a avut impact mare asupra sănătății emoționale a elevilor. Ca atare, faptul că evaluarea a fost poate mai puțin consistentă cognitiv nu este un dezavantaj. În această perioadă elevii au avut nevoie mai mult ca oricând să nu fie speriați de materie”, a spus Pânișoară.
Faptul că elevii români au obținut medii mai mari nu poate fi considerat un lucru negativ.
„Dacă evaluarea a trecut ușor spre elaborarea de proiecte, spre zona de creativitate, și mai puțin pe evaluarea de cunoștințe în mod direct, atunci înseamnă că evaluarea online s-a schimbat și pentru elevi a fost mai ușor. Eu cred că ce s-a întâmplat acum, poate că nu a fost cel mai corect mod din punct de vedere al evaluării, dar din punct de vedere a acestui an complicat pentru toată lumea eu cred că nu a fost nimic greșit”, consideră expertul în educație.
Părinte: „S-ar putea să crească presiunea din partea părinților și elevii de 8.50 să urce la 9.50
De cealaltă parte, reprezentanții părinților spun că, de fapt, Ministerul Educației a încercat să rezolve efectul și nu cauza care este lipsa unor standard pentru evaluare.
„Interpretarea ordinului privind bursele e diferită de la un inspectorat la inspectorat. Aici e problema. Prin decizia de a mări media la 8.50 s-ar putea să crească presiunea din partea părinților și elevii de 8.50 să urce la 9.50”, arată Iulian Cristache, președintele Federației Naționale a Asociațiilor de Părinți.
Părinții au sesizat mai multe anomalii în privința acordării burselor din acest an prin noul ordin care este interpretabil și de aceea cer clarificări.
Una dintre aceste situații este cu privire la bursa de merit pentru care criteriile arată că lista cu burse se revizuiește semestrial.
Părinții spun că nu e clar cine ia bursă: „unele școli acordă bursa, în semestrul 2, acelor elevi care au obținut media generală de cel puțin 9,50 și au acumulat cel mult 10 absențe nemotivate/semestru în anul școlar 2020-2021, dar au obținut media generală de cel puțin 9,50 și au acumulat cel mult 10 absențe nemotivate și în semestrul 1 al anului școlar 2021-2022”.
Ordinul se referă la acordarea bursei în semestrul II pentru rezultatele din anul școlar anterior.
Care sunt elevii care vor lua burse de merit în semestrul II din anul școlar 2021-2022 – care începe pe 17 ianuarie:
- au obținut media generală de cel puțin 9,50 și au acumulat cel mult 10 absențe nemotivate/semestru în anul școlar anterior, cu excepția clasei a V-a și a clasei a IX-a;
- au obținut media generală de cel puțin 9,50 și au acumulat cel mult 10 absențe nemotivate în primul semestru al anului școlar, pentru elevii din clasa a V-a;
- au obținut media de admitere în învățământul liceal sau profesional de cel puțin 9,50, pentru elevii din clasa a IX-a, pentru cei care vor beneficia de bursă de merit în semestrul I, respectiv au obținut media de cel puțin 9,50 și au acumulat cel mult 10 absențe nemotivate în semestrul I, pentru cei care vor beneficia de bursă de merit în semestrul al II-lea;
- au obținut locurile I, II sau III la etapele județene ale competițiilor școlare naționale organizate de ME.