INTERVIU. VALENTIN PICIU – „PROIECTUL” DE SUCCES PENTRU VERGULEASA

0
1137

Primarul comunei Verguleasa, Valentin Piciu, candidat din partea PSD pentru un al treilea mandat, a vorbit într-un interviu acordat pentru Gazeta Oltului despre proiectele realizate în cele două mandate, investițiile aflate în curs de derulare, dar și planurile viitoare pentru comunitate.

 Cum ați caracteriza activitatea dumneavoastră de când vă aflați în fruntea comunei Verguleasa?

Îmi este greu să vorbesc despre activitatea mea din ultimii 8 ani, pentru că eu sunt un om al faptelor și mai puțin al vorbelor. În primul rând doresc să mulțumesc cetățenilor comunei Verguleasa pentru onoarea pe care mi-au oferit-o de a fi primarul acestei comune. În acești 8 ani de când am fost învestit, m-am luptat să nu dezamăgesc încrederea oamenilor și să fac tot ceea ce stă în puterile și priceperea mea, pentru a le crea condiții de viață cât mai bune. Astfel, imediat după ce am preluat mandatul de primar, m-am și apucat de treaba, și, iată că, în doua mandate am reușit să implementez mai multe proiecte de investiții de care oamenii aveau mare nevoie.

Domnule primar, care a fost primul lucru pe care l-ați realizat la nivelul comunei după ce ați preluat mandatul?

Primul lucru pe care l-am realizat, imediat după ce am preluat mandatul de primar, a fost „reabilitarea iluminatului public”. Astfel, am procedat la montarea a peste 500 de lămpi echipate cu becuri economice, și, în ciuda celor care spuneau că nu o să avem bani să plătim energia electrica, iată că, de 8 ani, luminile nu s-au stins, beneficiind de un iluminat public acceptabil. Pe viitor, doresc să realizez un iluminat public performant, prin montarea de lămpi pe led, pe fiecare stâlp, cu telegestiune.

Încă de la bun început v-ați axat pe două mari proiecte de anvergură. Despre ce este vorba?

Da, este vorba despre infrastructura de apă și canal. Alimentarea cu apă la nivelul întregii comune, în toate cele 7 sate, a fost primul proiect de mare anvergură pe care l-am inițiat. În anul 2012, imediat după învestire, am efectuat ridicările topografice necesare proiectării, și în luna august a aceluiași an, am depus proiectul pentru finanțare la Ministerul Dezvoltării. Proiectul a fost aprobat, și, în anul 2015, deja am început să efectuăm branșamente la rețeaua publică de alimentare cu apă, în prezent având un număr de peste 750 de abonați. Pentru gestionarea rețelei am înființat o societate comercială al cărei asociat unic este Consiliul Local al comunei Verguleasa, reușind să livrăm apă potabila la un preț rezonabil, respectiv, 3 lei/mc.

De asemenea, în anul 2017 au început lucrările la cea mai mare și importantă investiție locală, respectiv “Canalizare și stații de epurare în comuna Verguleasa”. Este un proiect în valoare de aproximativ 15 milioane lei, inclusiv TVA, în cadrul căruia au fost realizați 40 km rețea canalizare și 2 stații de epurare. Din motive obiective lucrările sun puțin întârziate, dar, în curând vom reuși punerea în funcțiune. Este de departe cea mai importantă realizare a administrației publice locale, o investiție care va impune noi standarde de igienă, de confort și de educație locuitorilor comunei.

În ce privește infrastructura rutieră de la nivelul comunei ce puteți să ne spuneți?

Comuna Verguleasa deține o rețea destul de vastă de drumuri, formată din DN 67B, DJ 546, DJ 703D, DJ 703C, DJ 648A și 27 km drumuri de interes local. Din cei 27 km drumuri de interes local, care sunt în administrarea noastră, am reușit reabilitarea prin asfaltare a 6 km, pe străzile: Petrolului, Braniște, Pr. Poroșanu Tudor, Valea Fetei Deal, Verguleasa Mare, Salbocului și Dealul Mare. Pentru restul de 21 km, în anul 2019, am întocmit un proiect de asfaltare pentru care a fost încheiat contract de finanțare în cadrul Fondului de Dezvoltare și Investiții, contract semnat pe data de 01.11.2019. Din păcate guvernul actual a anulat acest program și, implicit, finanțările acordate, în baza OUG nr. 1/2020. În aceste condiții suntem nevoiți să identificam alte surse de finanțare. Tot la capitolul “drumuri” aș vrea sa menționez o investiție foarte importantă pentru o anumită zona a satului Dumitrești, și anume, construirea unui pod auto peste pârâul Surduiu, inclusiv decolmatarea pârâului și consolidarea malurilor cu ziduri de beton. Investiția s-a derulat cu finanțare prin Compania Națională de Investiții, în urma mai multor solicitări din partea noastră, fiind absolut necesară pentru eliminarea riscului inundațiilor în zona “Hidrocentralei” și “Sub Grădini”, și asigurarea accesului auto în zonă, indiferent de condițiile meteo. Totodată, pentru DJ 546, suntem parteneri cu Consiliul Județean Olt într-un proiect în valoare de aproximativ 30 milioane de Euro care are ca obiectiv reabilitarea acestui drum de la Verguleasa până la Dăneasa. Menționez faptul că, deja, au început lucrările, astfel ca, în curând ne vom bucura de aceasta investiție, cunoscut fiind ca drumul de la Verguleasa la Slatina era un adevărat calvar.

Crearea unor condiții bune de educație pentru copii din localitate a constituit o prioritate pentru dumneavoastră. Ce investiții ați reușit să realizați în acest sens?

Rețeaua școlară a fost întotdeauna o prioritate pentru administrația locală a comunei Verguleasa. Astfel, în cel de-al doilea mandat, am reușit reabilitarea si modernizarea grădiniței din satul Cucuieți, a grădiniței din satul Dumitrești si a școlii din satul Poganu, inclusiv amenajarea curții scolii Poganu prin asfaltare. În prezent, toate clădirile beneficiază de condiții optime pentru desfășurarea actului educativ, fiind dotate cu centrale termice, grupuri sanitare în interior, mobilier, internet, și absolut tot ce este necesar. Transportul elevilor este asigurat cu două microbuze școlare, adaptate pandemiei Covid-19 prin montarea de paravane despărțitoare între șofer și copii, dispensere automate pentru dezinfectant. Totodată, a fost construită și dată în folosință sala de sport cu tribuna 180 locuri, amplasată în curtea școlii din satul Poganu, fiind absolut necesară pentru desfășurarea orelor de sport în condiții optime, ținând cont de faptul că, până la construirea acestei săli, orele de sport se desfășurau într-o sală de curs debarasată de mobilier. Vă imaginați cum  se derulau orele de sport cu 20-25 de copii într-o sală de 30-35 mp!

O problemă întâlnită la nivelul multor localități din județ o reprezintă gestionarea deșeurilor (gunoaielor). Dumneavoastră, cum ați reușit să rezolvați această situație?

Încă de la preluarea primului mandat am știut că salubrizarea comunei este o necesitate, și, pentru prima data în istoria comunei am contractat un serviciu de salubrizare, încheind un contract de delegare a gestiunii deșeurilor cu SC URBAN SA. Serviciul a funcționat destul de bine până în anul 2019, când, pe fondul contractării la nivel județean, prin ADI OLT-ECO, a serviciilor de salubrizare, cei de la URBAN și-au retras serviciul. Din păcate, la nivel județean, firma câștigătoare SC ROSAL GRUP SA, nu și-a îndeplinit obligațiile contractuale, astfel că, OLT-ECO a fost nevoit să solicite rezilierea contractului și să reia procedurile de achiziție, în prezent fiind, încă, pe rolul instanței. În aceste condiții am fost nevoiți să identificam altă societate de salubrizare și, începând cu 01.06.2020, am încheiat un contract de delegare a gestiunii serviciului de salubrizare cu SC BCA VIOSERVICE SRL, cu ridicarea gunoiului din poartă în poarta, în valoare de 15.500 lei/lună, cetățenii trebuind să plătească doar 5 lei/luna/locuitor. De la plata acestor servicii sunt scutiți copiii cu vârsta de până la 14 ani și persoanele cu vârsta de peste 80 de ani.

Pentru ca o administrație să fie eficientă trebuie ca și funcționarii publici să aibă condiții bune de lucru. Din câte știu până la sfârșitul anului personalul primăriei se va muta în casă nouă?

Întrucât administrația locală își desfășura activitatea într-o clădire de peste 100 de ani, total inadecvată desfășurării actului administrativ, în care mai și ploua, instalațiile electrice stăteau să ia foc, încălzirea era asigurată cu sobe, spațiul era absolut insuficient, am considerat că este necesar să construim un sediu de primărie nou. De la idee la fapte nu a fost decât un pas, reușind să convingem Ministerul Dezvoltării de necesitatea realizării acestui obiectiv. În anul 2019 au și început lucrările, urmând ca, până la sfârșitul acestui an, să ne mutam în casă noua. Temporar, activitatea administrativă a comunei se desfășoară în clădirea căminului cultural care, la rândul sau, a fost reconstruit cu finanțare prin Compania Națională de Investiții, fiind dat în folosință în anul 2017.

Nu în ultimul rând, ce puteți să ne spuneți despre investițiile în sănătate?

Pe raza comunei Verguleasa funcționează doua Cabinete Medicale Individuale de medicina de familie, cu doi medici și două asistente medicale. Ambele cabinete își desfășoară activitatea într-o clădire veche de aproape 100 de ani, concesionată de la primărie, clădire care nu corespunde din multe puncte de vedere cerințelor actuale de autorizare și funcționare. Din acest motiv am inițiat un proiect în vederea construirii unui dispensar nou, în cadrul căruia propunem și un cabinet stomatologic. Proiectul a fost aprobat pentru finanțare, figurând în Lista sinteză a obiectivelor de investiții din cadrul subprogramului „Unități sanitare” din Programul Național de construcții de interes public sau social, gestionat de Compania Națională de Investiții. În prezent lucrăm la întocmirea Studiului de fezabilitate și, ulterior, se va proceda la licitarea proiectării și execuției. Cel mai probabil, în primăvara anului 2021, vor începe lucrările.

Văd că ați reușit să faceți multe lucruri într-un timp destul de scurt. Ce alte realizări mai aveți?

Adevărul este că nici eu, care mă consider un tip optimist, nu am crezut că pot realiza atât de multe lucruri într-un timp, totuși scurt, cunoscute fiind meandrele birocrației din România, dar cu multă muncă și implicare, iată că se poate! Ca realizări mai pot menționa: dotarea comunei cu un buldoexcavator nou, cu finanțare din fonduri externe nerambursabile, prin GAL, și cofinantare din fonduri proprii, realizarea de garduri împrejmuitoare la grădinițe și la școala Poganu, refacerea punții pietonale de peste pârâul Cungrea, și altele care îmi pot scăpa acum.

Despre planurile de viitor ce ne puteți spune?

Desigur, avem încă multe de făcut, dar cele mai importante obiective pe care mi le propun sunt: Asfaltarea tuturor străzilor din comună, respectiv cei 21 km de care vorbeam mai sus, pentru care avem și studiul de fezabilitate întocmit; Înființarea sistemului de distribuiție gaze naturale la nivelul întregii localități, ținand cont de faptul că, localitatea noastră este strabătută de conducta magistrala Hurezani – Corbu – București.

De altfel, în acest sens am făcut mai multe demersuri, având un proiect întocmit încă din anul 2014, pe care l-am depus la Ministerul Energiei și  care, pe fondul unor modificări legislative, ne-a fost returnat în luna ianuarie 2019. Ulterior l-am redepus pentru finanțare prin Fondul de Dezvoltare și Investiții, figurând pe lista proiectelor eligibile. Din păcate nici aici nu a fost cu succes, menționând mai sus că acest Fond a fost desființat de actualul guvern în baza OUG nr. 1/2020. În prezent pregătim proiectul pentru depunerea spre finanțare în cadrul POIM 2014-2020, Axa prioritara 8Sisteme inteligente și sustenabile de transport al energiei electrice și gazelor naturale, Obiectivul Specific 8.2Creșterea gradului de interconectare a Sistemului de Transport a gazelor naturale cu alte state vecine. Termen de depunere 17.11.2020, ora 17.00. Sperăm că de această dată să fie cu succes!

Avem și alte planuri de viitor, dar nu le pot dezvălui acum, întrucât depindem de programele de finanțare care vor apărea.

În finalul interviului, aș dori să le transmiteți un mesaj locuitorilor comunei

Considerând că am rezolvat multe probleme ale comunei, și că sunt încă multe de rezolvat, mi-am depus candidatura pentru un nou mandat de primar al comunei Verguleasa, simțind aprecierea oamenilor pentru activitatea desfășurată. Am convingerea că locuitorii comunei Verguleasa au înțelepciunea de a nu strica un lucru care merge bine. Pe aceasta cale, fac un apel către cetățeni, rugându-i ca, în cazul în care doresc să-mi acorde votul de încredere, să mă sprijine cu votul și pentru Consiliul Local. Un primar fără consiliul local este ca o casă fără temelie. Daca ai un consiliu local potrivnic nu poți face nimic, ba mai mult, o să stăm să asistăm 4 ani la un circ. Totodată, avem nevoie de susținerea permanentă a președintelui și a Consiliului Județean, cu care am avut o colaborare fructuoasă, de aceea insist ca votul acordat mie pentru funcția de primar, să fie urmat și de votul pentru consiliul local, președintele consiliului județean și consiliul județean. Numai împreună putem reuși!