Profesorul Silviu Frăsineanu:”Rămân la părerea că rezultatele apar doar cu creionul, caietul și cartea în față”

0
6805

Profesorii excelenți există și în școlile din România. Sunt cei care își învață elevii cum să gândească, nu ce să gândească.
Silviu Frăsineanu, profesor de matematică la Școala Gimnazială nr. 2 din Caracal, este cunoscut pentru dedicația și pasiunea sa în predarea matematicii. A reușit să inspire și să formeze generații întregi de elevi. Pentru el, matematica este, deopotrivă, pasiune, profesie, un „joc“ prin care doreşte să-şi modeleze elevii în a gândi corect, logic şi rapid.

Consideră că internetul folosit în maniera pozitivă este un ajutor uriaș dar totodată utilizarea necontrolată și nesupravegheată în special de către minori, poate avea și părți negative.
Descărcarea de informații care apoi nu sunt analizate și prelucrate ci folosite în maniera copy-paste, posibilitatea de a primi probleme și exerciții gata rezolvate, utilizarea de date neverificate sau chiar răuvoitoare sunt câteva din neajunsurile accesului la internet.
Este clar că pozitivitatea utilizării acestei baze de date întrece cu mult partea urâtă a lucrurilor, dar educația elevilor și formarea unei conștiințe care să-i ajute să înțeleagă potențialul explorării acestei lumi sunt strict necesare, pentru a putea beneficia cu adevărat de acest ajutor”.

Ca metode noi de învățare folosite azi în școlile din România profesorul Frăsineanu este de părere că, “după pandemia din ultimii ani, este folosirea tehnicii computerizate. Însă rămân la părerea că, în ceea ce privește disciplina pe care o predau și anume matematica, rezultatele apar doar cu o muncă individuală intensă, cu creionul, caietul și cartea în față. Poate părea o metodă veche și prăfuită dar rămâne sigura și cu rezultate certe”.

Societatea este în continuă schimbare și odată cu ea se schimbă și elevii.
Schimbarea copiilor de la o generațiile la alta presupune noi provocari pentru toți cei angrenatți în creșterea și educarea lor, părinți și profesori.
Profesorul de matematică, Silviu Frăsineanu este de părere că modelele promovate de media sunt îngrozitor de suburbane, iar copilul este nepregătit pentru a cerne adevăratele valori.

Ne rămâne nouă, părinți și profesori să le cultivăm dorința de studiu, de citit, de cercetat, să le demonstrăm că munca nu trebuie aruncată la gunoi. Sigur, că trebuie să facem aceste lucruri cu grijă, cu perseverență, cu răbdare, încercând să-i înțelegem și pe ei, să le ascultăm părerea și să-i încurajăm în proiectele adevărate”.

Evaluările oferă posibilitatea profesorilor și elevilor să vadă unde trebuie intervenit

Orice testări, lucrări, evaluări pe care le primesc elevii și mai ales desfășurate în condiții cât mai apropiate de cele ale unui concurs sau examen sunt binevenite. Ele oferă posibilitatea și profesorilor și elevilor să vadă la ce nivel au ajuns în procesul de învățare, să cuantifice evoluția sau involuția, să vadă unde trebuie intervenit, unde trebuie remediat sau insistat. Subiectele primite de elevi în cadrul Evaluării Naționale la clasa a VI-a au fost bine calibrate, de un nivel mai mult decat acceptabil, sub medie, dar plăcute și antrenante, deloc plictisitoare.

Din păcate, pe măsură ce anii trec, observ la elevi, o capacitate tot mai scăzută de a interpreta un text, de a concepe modelul matematic asociat acelui text și apoi de a-l rezolva. Am ajuns în situația când putem lua din mediul on-line aproape totul de-a gata, fără să mai fim nevoiți să prelucrăm informația, să mai creăm și noi câte ceva. Iar când acest lucru se întâmplă de la o vârstă fragedă este și mai grav, pentru că este afectată capacitatea de analiză, de deducție, de construire a unui raționament. Subiectele acestei evaluări au fost destul de asemănătoare cu testele PISA concepute la nivel european si din păcate și acolo suntem foarte deficitari.

Marilena Vasile