Frații Mihai (43 ani) și Dănuț Rezeanu (45 ani), proprietarii REFDAN COM SRL din județul Teleorman, au făcut o achiziție strategică a unui siloz cu acces la Dunăre, care le deschide calea pentru amplificarea cu 30% a volumului de cereale și oleaginoase tranzacționate anual. Cel mai important e că pasul făcut de REFDAN, le oferă, în premieră, tuturor fermierilor mari din zonă, posibilitatea de a-și negocia vânzarea mărfii direct în portul Constanța, deci la un preț mai bun.
Într-un moment cheie pentru evoluția companiei REFDAN COM SRL, frații Rezeanu au achiziționat din fonduri proprii un siloz deplin operațional cu o capacitate de 10.000 t, situat în cadrul Portului Corabia, cu acces direct la Dunăre, ce va face legătura cu Portul Constanța. Compania vânzătoare a fost Alcedo. E vorba de un siloz construit în 2007, care dispune de 6 celule metalice de stocare, accesorii și echipamente specifice și care are o suprafață construită de 1.766 mp.
Prin această din urmă achiziție, capacitatea de stocare operată de frații Rezeanu a ajuns la 105.000 de tone, cu facilități de stocare în Corabia, Islaz și Turnu Măgurele, fiind cei mai mari depozitari din zonă. Obiectivul principal al REFDAN COM vizat prin această achiziție a fost creșterea competitivității pe piața regională a comerțului cu cereale si plante oleaginoase, prin reducerea costurilor operaționale. Având în portofoliu și silozul amplasat în Portul Corabia, REFDAN oferă spectrul complet de servicii logistice, devenind singurul operator multimodal din zonă, portofoliul actual al companiei cuprinzând soluții pentru transportul rutier, feroviar și fluvial. Dacă în condițiile unui an normal REFDAN tranzacționa între 120.000 și 140.000 t de cereale și oleaginoase anual, prin accesul la Dunăre, compania estimează o creștere a volumelor tranzacționate cu 20-30%, până la 170.000-180.000 t, în anii agricoli buni.
Totodată REFDAN derulează și operațiuni în agricultură, unde lucrează 2.400 ha, folosind o paletă de 12 specii cultivate. Pentru operațiunile din câmp, frații Rezeanu dispun de un parc de utilaje de 4 milioane de euro, înnoit în 2019. Per total, atât în cultura vegetală, cât și pe partea de depozitare și logistică, compania funcționează cu o echipă de 74 de salariați.
Costul transportului de cereale poate fi redus la jumătate
Mihai Rezeanu a explicat pentru Agrointeligența – AGROINTEL.RO de ce ultima achiziție făcută de REFDAN reprezintă mai mult decât o extindere a portofoliului de spații de depozitare.
”Aici nu e vorba doar de o extindere a volumelor de stocare cu 10.000 t, fiindcă asta înseamnă totuși doar un plus de 10% din capacitățile pe care le operam anterior. Achiziția nu este semnificativă din perspectiva volumului, cât mai ales pentru că aceste silozuri sunt strategic amplasate, având ieșire și la apă, pe Dunăre, astfel încât putem să devenim competitivi la nivel zonal pe piața comerțului de cereale și oleaginoase. Competiția e destul de mare pe zonă. După cum se știe foarte bine, noi ne luptăm cu niște corporații multinaționale, a căror prezență se face puternic simțită. Avantajul strategic pe care-l avem în momentul de față este costul operațional mult mai scăzut. Transportul pe Dunăre are cel mai mic cost și acum putem să-l efectuăm și noi. Comparând costurile de transport, dacă considerăm etalonul de cost transportul rutier, care reprezintă 100%, transportul feroviar merge undeva la 70%, iar transportul fluvial e 50% din costul pe cale rutieră”, declară Mihai Rezeanu.
Pentru a da un ”boost” comerțului cu cereale, Portul Corabia are nevoie de implicarea autorităților
Antreprenorii teleormăneni mai au de parcurs câțiva pași pentru a putea exploata la maxim beneficiile aduse de noul asset.
”Mai sunt niște probleme pe care noi sperăm să le rezolvăm într-un an sau doi. Nivelul apei în portul Corabia este cel mai scăzut din toată România. Este un port care se colmatează permanent, care necesită dragare. Astăzi nu se poate face în portul Corabia încărcarea barjelor la întreaga capacitate. Sperăm ca prin lucrări hidrotehnice și investiții pe care să le facem împreună cu autoritățile publice, în a căror responsabilitate intră aceste operațiuni, să devină un port operațional tot timpul anului. Vara, când nivelul apei este foarte redus, portul se închide. Însă deși portul nu e funcțional în timpul recoltatului, acest siloz nu l-am luat neapărat pentru o marfă pe care s-o tranzacționăm în acel interval. Noi încercăm să oferim o alternativă în special marilor fermieri din zonă, care au și capacități de depozitare și care nu vând în perioada recoltatului, ci, de obicei așteaptă cotații bursiere mai favorabile”, explică Mihai Rezeanu.
Fermierii își vor duce marfa în buza vaporului și vor încasa prețuri de port
Prin această ultimă investiție, omul de afaceri a sesizat oportunitatea construirii unui model de business fundamental diferit de paletarul de servicii existent în piață.
”Prin silozul din Portul Corabia noi vrem să oferim o alternativă nu neapărat celor care vând din câmp, care se află sub presiunea recoltei și sunt grăbiți fie să vândă, fie să-și pună marfa la adăpost, ci vrem să oferim o alternativă logistică celor care au spații de depozitare și vor să beneficieze de prețuri cât mai corecte pentru marfa lor. Spațiile de depozitare știm cum s-au construit în România: total ilogic, adesea nelegate prin căi de comunicație care să le permită să fie legate logistic de consumator. Noi vrem să le oferim soluții pentru a-și vinde marfa în condiții optime pentru ei. Nu trebuie neapărat să cumpărăm noi marfa lor. Ei pot să își găsească un client și noi să le facem doar operațiunea logistică și încărcarea în barje. În fond noi vrem să fim un operator logistic în zonă, nu neapărat un trader de cereale. Spre deosebire de companiile multinaționale, care nu oferă alternativa asta unui fermier, de a putea să se ducă să negocieze singur contractul, cu noi fermierii își vor putea vinde marfa direct în portul Constanța prin diferiți traderi, în cotație «free on board» (FOB). Însă ca un fermier ca să poată să vândă în portul Constanța, are nevoie de un volum suficient de marfă. Trebuie să fie un multiplu de barje de 1.000 t. Dacă un fermier are doar 300 sau 500 t și nu-și completează o barjă, evident că trebuie să intre într-o asociere cu altcineva. În condițiile astea ne implicăm și-l ajutăm și putem inclusiv să negociem contractul de vânzare în numele lui. Însă dacă un fermier poate să încarce 10 barje, pentru el noi facem doar partea de logistică și el își negociază singur contractul de vânzare. Un fermier dacă ar trebui să-și ducă pe rutier marfa până în portul Constanța, costul ar fi undeva la 35 euro/t. Cu barja costă undeva la 12 euro/t, iar dacă adăugăm și restul cheltuielilor logistice, poate ajunge undeva la 16-17 euro/t. Ar fi undeva la jumătate. Optând să lucreze cu noi pe partea logistică, fermierul rămâne în funcție de an și de cotațiile bursiere cu un procent de 5-15% în plus la fiecare tonă de cereale vândută. Dar încă o dată, aici vorbim de fermieri mari, care pot vinde multiplu de 1.000 t”, detaliază aspectele care diferențiază paleta de servicii a REFDAN.
Acesta ține să sublinieze că REFDAN oferă servicii și pentru actorii cheie din comerțul cu cereale. ”Totodată noi oferim o soluție și pentru marii traderi de cereale. În funcție de cum își fac ei un forecast pe vapoare, noi putem să le depozităm marfa o perioadă, putem să le-o aducem în condițiile de calitate cerute, putem să facem un «mix and blend», ca ei să primească exact ceea ce își doresc, astfel încât marfa plecată din zona Corabia să ajungă în portul Constanța pentru încărcare direct în vapor”, completează Mihai Rezeanu.
Sursă: www.agrointel.ro