ÎN CAZUL UNUI ATAC ARMAT SAU CUTREMUR SUNTEM PREGĂTIȚI ȘI DOTAȚI… ?!

0
347

Toată lumea trage un semnal de alarmă, dar, inexplicabil, la nivel guvernamental nu se mișcă nimic

Legislația privind managementul la nivel național și, bineînțeles, zonal, local, al situațiilor de urgență este după părearea multora, și a nostră, stufoasă, neclară și chiar depășită din multe puncte de vedere. Legea nr. 481/2004 – privind protecția civilă, O.U. nr. 21/2004 și H.G. nr. 1491/2004 (de acum 13  ani!) au fost parțial reactualizate, dar, de atunci s-au schimbat multe lucruri care impun o nouă abordare juridică.

La nivelul județului Olt, prefectul Silviu Neacșu, este președintele Comitetului Județean pentru Situații de Urgență Olt. Acesta are deja o mare experiență în administrație, teoretic stăpânește bine problematica în cazul producerii unor evenimente deosebite. S-a văzut și constatat, în anii trecuți, când în județul nostru au avut loc inundații mari sau zile cu viscol și multă zăpadă. Problema se pune – ferească Dumnezeu – ce se întâmplă în cazul unui cutremur sau atac armat. Suntem într-o zonă „seismică” la propriu-zis și la figurat, cu grad înalt de alertă (7-8 pe scara Richter sau a Moscovei!)?

Noi spunem, fără nici o menajare, că NU!

Nu intrăm în detalii privind necesitatea modificării legislației în domeniu, sunt alții pregătiți, specializați să o facă. Dăm doar un exemplu: cu ce drept autoritățile impun obligații pentru folosirea locațiilor (subsolurilor) pentru apărare din blocurile de locuințe, clădirile, care acum au devenit proprietate privată (depozite pentru murături și alte acareturi)? Cum pot fi constrânși, obligați (și care sunt sancțiunile) proprietarii de utilaje, aparatură, specialiștii și cei desemnați să intervină în cazurile speciale menționate mai sus? Sunt multe alte aspecte care trebuie analizate, verificate și îndreptate, unele pe cale legislativă, altele prin acțiuni practice. Totodată, din păcate, nici instituțiile statului care au la subsol spații cu destinație specială în caz de atac aerian, atomic sau cutremur, nu respectă legea. În aproape toate dintre ele, de exemplu: DADR, OJPC, CASA DE PENSII, CASA TINERETULUI, CASA DE CULTURĂ A SINDICATELOR, CAMERA DE COMERȚ, ACETI, SPITALUL JUDEȚEAN, multe primării și multe altele, subsolurile sunt fie pline cu apă (uneori la 1-2 metri adâncime, cum este la o importantă instituție din Slatina), fie îndesate cu arhivă și alte obiecte care nu mai sunt folositoare.

Nu cunoaștem situația reală, dar, pe surse, se pare că stăm foarte rău la capitolele surse alimentare apă și alte bunuri care trebuiesc (periodic) să fie în stare bună pentru consum sau folosință. Despre modul în care se face instruirea personalului care urmează să acționeze sau alarmarea populației, nu vrem să dicutăm, pentru că, FORMAL, totul este bine, dar practic, știm că lucrurile stau altfel!

Credem că, presa, cei cu atribuții pe această linie, trebuie să acorde o mai mare importanță acestui subiect. Promitem că vom reveni cu aspecte concrete privind modul în care se acționează pe această linie în județul Olt.

Pavel Calciu