Aeroportul Internațional Craiova se află în apropierea drumului național care leagă Timișoara-Turnu-Severin-Craiova-Slatina de București. Este situat în zona centrală a Olteniei, la o distanță aproape egală de celelalte patru județe: Olt, Vâlcea, Mehedinți și Gorj. Este cel mai apropiat nod aerian care leagă sudul României de alte aeroporturi din țară și Europa. A fost înființat în anul 1938, prin decretul regelui Carol al II-lea, fiind, inițial, un aeroport militar. În anul 2011 a fost deschis traficului internațional și administrativ, fiind în subordinea Consiliului Județean Dolj. De un an jumătate, această importantă unitate reprezentativă a oltenilor are o nouă echipă managerială, în frunte cu directorul general SORIN MANDA. Este un fapt vizibil că aeroportul se află într-o rapidă și complexă activitate de modernizare și sporire a traficului aerian. Pentru mai multe informații, în exclusivitate, cu amabilitate, directorul general, Sorin Manda (foto), a răspuns întrebărilor Gazetei Oltului.
Domnule director general, sunteți de părere că, pentru a fi … manager, trebuie doar să ai o diplomă de studii superioare și … puțină experiență?
Eu știu că, un manager ”bun” trebuie să aibă o pregătire înaltă, să aibă o experiență în activitatea de conducere și trebuie să gândească în profunzime, cu o strategie bine pusă la punct. Pentru mine, această importantă funcție este și o mare provocare, iar experiența vastă acumulată anterior, prin conducerea unor unități, atât în mediul privat cât și public, mă ajută să iau deciziile și măsuri eficiente și realizabile.
În ultimii ani, ca și alte unități din domeniul turismului, aeroportul din Craiova a avut multe probleme …
Da. Din cauza acelei pandemii, turismul, în general, a cunoscut o scădere dramatică, în toată lumea. Transporturile aeriene au fost și ele foarte mult afectate, inclusiv Aeroportul Craiova. Totuși, începând cu anul 2021, ne-am redresat și am avut o creștere a numărului de pasageri, la 191.510 persoane. Anul acesta, suntem pe un trend crescător, având în primele cinci luni, în cursele regulate externe și cele neregulate, o cifră de 135.157 pasageri și 2470 mișcări (o aterizare sau o decolare). Infrastructura aeroportului se extinde după cum vedeți, închidem unele lucrări și imediat inițiem altele, atât în interior, cât și în exterior, la stradă, căile de acces… este un adevărat șantier în lucru!
Am înțeles că, un punct important în strategia dumneavoastră managerială, este cel referitor la modernizare și siguranță! Ce ați finalizat până acum și ce urmează?
Este finalizat proiectul de reabilitare a infrastructurii și este în execuție, termen 30.09.2022, contractul de securizare a aeroportului. Pe scurt: s-a reabilitat și modernizat pista de decolare–aterizare, s-au extins platforma de întoarcere-debarcare, căile de rulare și instalațiile speciale, sistemele de control și siguranță pentru pasageri.
Știu că aveți și un megaproiect care va fi operațional…
Am plecat de la constatarea că, în viitor, nu putem progresa și să fim competitivi dacă nu realizăm modernizarea și nu extindem tot ce înseamnă infrastructură, condiții de mediu și siguranța pasagerilor și a personalului deservant. Asta va aduce, în cea mai mare parte, o creștere a fluxului de pasageri și marfă, atragerea de noi operatori aerieni, condiții mai bune pentru pasageri și personal. La data de 16 decembrie 2021, a fost semnat Contractul de finanțare în valoare de aproape 500 milioane lei, din care peste jumătate din valoare (280.518.150 lei fără TVA n.r) este cofinanțare UE. Vă pot spune, ca noutate pentru Gazeta Oltului, că astăzi (8 iunie 2022, n.r) am semnat la Consiliul Județean Dolj contractul prin care au început lucrările! Termenul de finalizare este de 2 ani, mai exact 25 luni, și că printre constructori se regăsesc și societăți comerciale din județul Olt.
Domnule director general, ce înseamnă, de fapt, această mare investiție?
Prin construirea unui nou terminal de pasageri complet funcțional se va permite procesarea pasagerilor și a bagajelor în conformitate cu reglementările în vigoare pentru destinații interne și externe, în regim UE intra Schengen și UE extra Schengen, precum și NON UE, în conformitate cu cerințele și reglementările în vigoare. Vom avea parcare și drumuri de acces moderne, noi puncte de acces și control, platformă de degivrare, platformă de îmbarcare-debarcare modernă, căi de rulare, zonă de transfer pasageri … o infrastructură puternică și modernă.
Infrastructura și dotările vor fi moderne și performante. Sunt suficiente pentru pentru a ajunge rapid la … un milion de pasageri?
Nu, desigur! Rezolvăm o problemă importantă, grea și necesară! Am spus anterior că anii de pandemie și restricții în traficul aerian și turism au lăsat răni adânci și multe probleme nerezolvate care nu țin doar de noi. Situația este mult mai complexă, greu de remediat, mai ales în rândul transportatorilor aerieni, al operatorilor din turism și al celor care prestează servicii în acest sens. Noi, aici la Craiova, am avut un sprijin mare din partea Consiliului Județean Dolj, a Primăriei Craiova, pentru finanțarea unor proiecte de investiții. Dar, aeroportul din Craiova este al tuturor oltenilor, din cele cinci județe, și trebuie ca toți factorii de decizie din conducerea lor să contribuie, să manifeste interes pentru a susține decizional, structural, organizatoric, financiar, publicitar, Aeroportul internațional din Craiova.
Da, aveți dreptate. Este un subiect pe care și presa din aceste județe trebuie să-l abordeze în perioada următoare. Ce le puteți spune oltenilor …?
Aeroportul din Craiova este cel mai aproape de orice localitate din Oltenia și sunt mijloace de transport disponibile: auto, CFR … Avem curse regulate externe, cu compania WIZZ și curse neregulate Charter. Cursele externe sunt în Tunisia, Roma, Bologna, Bergamo, Barcelona, Madrid, Paris, Bruxelles, Londra și Birmingham. Avem discuții și negocieri pentru deschiderea altor curse în Europa și în țară. Totodată, dorim să contractăm și un alt operator în afara companiei WIZZ, dar asta ține și de multe alte aspecte care nu depinde doar de compania noastră.
Domnule director general, un mesaj pentru oltenii din … Olt!
Eu am rădăcinile de oltean, în județul Olt, unde am rude și prieteni. Cred că trebuie să ne solidarizăm – pasageri, operatori de turism, edili, politicieni, factori de decizie, presa locală – în a promova și utiliza serviciile oferite de Aeroportul din Craiova.
Vă mulțumesc!
Gazeta Oltului vă mulțumește pentru amabilitate! Suntem alături de dumneavoastră în îndeplinirea obiectivelor pentru olteni și Oltenia.
Paul Dobrescu