Profitul net al Grupului ALRO a fost de 273 milioane RON în T1-T3 2020 (T1-T3 2019: pierdere de 23 milioane RON), iar rezultatul operațional (EBIT) a crescut la 355 milioane RON în T1-T3 2020 (T1-T3 2019: 126 milioane RON) datorită implementării de către autoritățile române a schemei de compensare EU-ETS pe baza deciziei UE și a primirii subvenției sub forma unei compensații pentru costurile de emisii indirecte suportate de Grup în 2019, acesta fiind unul dintre marii consumatori de energie electrică din România, arată raportul grupului.
Cifra de afaceri a Grupului a înregistrat o ușoară scădere de 10% (T1-T3 2020: 1.942 milioane RON vs. T1-T3 2019: 2.162 milioane RON), în principal din cauza condițiilor de piață și a crizei provocate de pandemia COVID-19, care a afectat toți jucătorii din industria aluminiului.
„În trimestrul 3 am reuşit să asigurăm continuitatea activităţilor noastre în condiţii de siguranţă şi productivitate economică, păstrând în acelaşi timp calitatea şi valoarea adăugată ridicată, elemente care caracterizează produsele ALRO. Condiţiile dure de piaţă ne-au făcut mai puternici pe măsură ce am adoptat măsuri precum programul anti-criză, care a oferit rezultate bune şi fluxuri de numerar îmbunătăţite. După cum am promis, ne-am menţinut neschimbată strategia, chiar dacă ne confruntăm cu o nouă realitate cu noi reguli de joc”, a declarat Marian Năstase, preşedintele Consiliului de Administraţie al ALRO.
În trimestrul 2 2020, majoritatea ţărilor europene au redus treptat restricţiile privind circulaţia şi activităţile comerciale, dar în trimestrul 3, efectele celui de-al doilea val COVID-19 s-au resimţit şi mai puternic. Această relaxare de la sfârşitul trimestrului 2 2020 nu a adus semne vizibile de revigorare economică în industria aluminiului în trimestrul 3 2020, vânzările fiind influenţate de surplusul creat pe piaţa produselor primare în prima parte a anului 2020, precum şi de lipsa cererii din partea industriilor auto şi aeronautică, grav afectate în această perioadă. În trimestrul 3, majoritatea ţărilor europene au început din nou să aplice restricţii sau blocări parţiale pentru a atenua impactul celui de-al doilea val COVID-19. Mai mult, criza epidemiologică COVID-19 a venit în contextul existenţei unei încetiniri globale continue a industriilor de producţie, a tensiunilor comerciale existente şi a Brexitului.
„Mai mult, subvenţia primită în trimestrul 3 pentru compensarea parţială a costurilor indirecte cu energia suportate în 2019, de care alte companii europene au beneficiat încă de la apariţia acestei legislaţii în spaţiul european, a avut un efect pozitiv asupra rezultatelor financiare actuale. Astfel, activitatea Alro îşi poate menţine poziţia competitivă pe piaţa UE şi implicit în continuarea investiţiilor pentru îmbunătăţirea eficienţei energetice şi redirecţionarea de capital către proiecte pe termen lung şi durabile din punct de vedere al protecţiei mediului înconjurător”, a adăugat Năstase.
Vânzările consolidate ale Grupului în primele nouă luni ale anului 2020 au fost de 1.942 milioane RON, mai scăzute cu aproximativ 10% față de nivelul raportat în perioada similară a anului 2019 (respectiv 2.162 milioane RON), în principal din cauza condițiilor nefavorabile ale pieței și a crizei provocate de pandemia COVID-19 care a afectat toate companiile din industria aluminiului. În aceeași perioadă, vânzările ALRO au fost de 1.764 milioane RON (T1-T3 2019: 1.931 milioane RON).
Rezultatul net al Grupului pentru primele nouă luni ale anului 2020 este un profit de 273 milioane RON, o valoare mai mare comparativ cu pierderea de 23 milioane RON raportată în perioada similară a anului 2019, atribuit în principal subvenției primite pentru compensarea parțială a costurilor indirecte cu energia incluse în prețul energiei, în conformitate cu legislația UE, precum și datorită acțiunilor de diminuare a costurilor continuate în trimestrul 3 2020 cu și mai multă precauție și într-o manieră mai riguroasă. Diminuarea stocurilor cu 229 milioane RON la 30 septembrie 2020 comparativ cu finalul anului 2019 a îmbunătățit semnificativ fluxul de numerar. În acest mod, Grupul a reușit să mențină afacerea viabilă și să compenseze parțial tendința descendentă a prețului aluminiului și nivelul scăzut al cererii cauzate de pandemia COVID-19, respectându-și în același timp obligațiile față de finanțatori.
Vânzările de produse primare ale Grupului ALRO au crescut cu 2% în T1-T3 2020 față de aceeași perioadă a anului 2019, în principal datorită vânzărilor de sârmă din aluminiu, deoarece ALRO rămâne unul dintre principalii furnizori pe această piață competitivă, fiind cel mai mare producător de sârmă de aluminiu din Europa. O altă linie de produse primare pentru care Grupul a beneficiat de o creștere a vânzărilor, în special în trimestrul 3 2020, sunt barele. În acest domeniu, Grupul a reușit să vândă cu peste 670 de tone mai multe bare în trimestrul 3 2020 comparativ cu trimestrul 3 2019, datorită creșterii cererii diviziei de produse extrudate începând cu septembrie 2020, pe măsură ce livrările de profile către piața panourilor solare au crescut.
Vânzările de produse extrudate au fost mai mari cu peste 3.500 tone în T1-T3 2020 față de aceeași perioadă a anului trecut, însemnând 21% și cu peste 1.400 tone la nivelul trimestrului 3 2020 comparativ cu trimestrul 3 2019, constând în principal din livrări de profile standard și profile personalizate pentru instalații folosite în producția de energie solară. Volumul vânzărilor de produse prelucrate au scăzut ușor cu 3% în T1-T3 2020 comparativ cu perioada similară a anului precedent, în principal din cauza cererii scăzute de benzi, ca urmare a activității reduse a clienților din sectoarele aero și auto. Totuși, semne de revenire au fost remarcate încă din trimestrul 2 2020 pentru vânzările de plăci, unul dintre produsele prelucrate ale Grupului cu cea mai mare valoare adăugată, care au înregistrat o creștere în trimestrul 3 2020 cu peste 790 tone față de trimestrul 3 2019.
În trimestrul 3, principalul proiect de investiții, respectiv AP12LE („Aluminium Pechiney 12 Low Energy”) a continuat; în acest moment, 56 de cuve de electroliză au fost reparate cu această tehnologie nouă și toți parametrii tehnici sunt îndepliniți. Se estimează că ALRO se va situa între primii 10 producători mondiali de aluminiu (cu excepția Chinei) din perspectiva eficienței energetice pentru secția de electroliză, după finalizarea acestui proiect.
Companiile care fac parte din Grupul Alro sunt: Alro S.A. – producătorul de aluminiu, Alum S.A. – producătorul de alumină, Sierra Mineral Holdings I, Ltd. – societatea de extracţie a bauxitei, Vimetco Extrusion S.R.L. – producător de aluminiu extrudat, Conef S.A. – societate de tip holding şi de management, Global Aluminium Ltd. – societate de tip holding şi Bauxite Marketing Ltd – marketing.
Alro este o subsidiară a Vimetco N.V., companie globală de aluminiu primar şi procesat, integrată pe verticală. Alro este unul dintre cei mai mari producători de aluminiu integraţi pe verticală din Europa, după capacitate, având o capacitate de producţie instalată de 265.000 tpa, 35.000 tpa de aluminiu reciclat şi 325.000 tpa de aluminiu turnat.
Principalele pieţe de desfacere pentru produsele Alro sunt Uniunea Europeană, dar compania are exporturi şi în SUA şi Asia.