WALDORF, EDUCAȚIA PENTRU MINTE ȘI SUFLET

0
161
Acum 100 de ani, una dintre cele mai luminate  minți  ce au existat pe această planetă, Rudolf Steiner, fondatorul Antroposofiei, a avut strălucita idee de a înființa un nou tip de educație, care să satisfacă nu doar intelectul, ci și sufletul micuților învățăcei. Adeptul său, Emil Molt, a finanțat inființarea primului centru de învățământ de acest tip  în anul 1919, la Stuttgart, în Germania, pentru copiii muncitorilor de la fabrica de țigarete pe care o deținea, Waldorf-Astoria, de unde și numele de „Educație Waldorf”.
Prima instituție de învățământ Waldorf a avut un caracter mai mult experimental, dar având în vedere succesul de care s-a bucurat, la scurt timp i-au urmat și altele similare în toată lumea. Astăzi  există astfel de centre de educație în 75 de țări, sub formă de instituții de învățământ preșcolar, școlar, școli speciale, licee și învățământ universitar. În Europa și America de Nord este chiar cel mai răspândit tip de învățământ particular.
Conceptul se bazează pe ideea că modul de predare și învățare trebuie adaptat nevoilor de dezvoltare nu numai intelectuale, dar și sufletești și spirituale corespunzătoare fiecărei vârste, astfel ca, ajuns la maturitate, orice individ să își capete independența în gândire. Sunt încurajate în mod special spontaneitatea și creativitatea, atât de necesare dezvoltării și integrării omului în societate, din punct de vedere cognitiv și emoțional. La vârstele mici se pune mare accent pe învățarea prin joacă, pe deprinderea de abilități practice, pe interacțiunea cu natura, astfel încât copilul să învețe într-un mod cât mai plăcut. De altfel, traducerea din germană a cuvântului „Waldorf” este… „satul din pădure” ( Wald = pădure, Dorf = sat ).
Este unanim recunoscut și faptul că tot ceea ce este plăcut și interesant este și ușor de învățat și reținut, în mod special la vârste fragede. Cu atât mai mult va fi utilă această metodă de învățământ  în cazul copiilor „altfel”, cei cu tulburări în capacitatea de comunicare și interacțiune, corespunzătoare spectrelor autist și  ADHD. Având în vedere percepția lor cu totul specială asupra realității, pentru aceștia educația de tip Waldorf este cea mai indicată, deoarece le oferă cea mai mare libertate de interacțiune, ei exprimându-se cel mai bine prin desen, muzică, activități practice și pentru că nevoia de spațiu și mișcare în natură este esențială pentru ei ( în special pentru cei cu ADHD).
Eficacitatea acestui tip de educație a fost dovedită în toată lumea, iar în țara noastră, în special în București și în vestul țării există deja destule astfel de centre. Din păcate, nu același lucru îl putem spune și despre județul Olt, deși astfel de instituții ar fi aici mai mult decât binevenite, având în vedere numărul destul de mare de afecțiuni tip autism și ADHD.
Totuși…nu trebuie să ne pierdem speranța !
Minuni se pot întâmpla chiar peste noapte, cu atât mai mult cu cât în judetul nostru există „masat” atâta capital străin….
KARA DENIZ