MOȘTENIREA lui VÂLCOV

0
2090

Gabriel Biriș, fost secretar de stat în Ministerul Finanțelor, enumeră câteva dintre deciziile controversate luate de Darius Vâlcov, fost până ieri consilierul Vioricăi Dăncilă.

Ziua de luni, 3 iunie, a consemnat plecarea de la Palatul Victoria a lui Darius Vâlcov dar și a protejatelor sale, Mihaela Triculescu, de la ANAF și Adriana Cotel, de la CNAS. În cei doi ani și jumătate cât a stat la manetele Guvernului, Vâlcov a lăsat o moștenire foarte controversată. Fostul secretar de stat în Ministerul Finanțelor, Gabriel Biriș, a făcut o scurtă enumerare a acestora și a anunțat că ”va fi mult de lucru pentru a repara relele făcute de acest personaj, multe dintre ele făcute însă cu suportul actualului ministru, dl Teodorovici”.

Iată exemplele date de Biriș:

”1. A blocat investițiile în exploatarea gazului din Marea Neagră prin Legea 256/2018. Gazul nostru rămâne pe fundul marii, investiții de miliarde nu sunt făcute, mii de locuri de muncă bine plătite nu sunt create, miliarde de lei la buget din redevențe, impozite și contribuții nu sunt încasate, timp în care importurile de gaze din Rusia cresc precum Făt-Frumos… Singurul lucru cert obținut prin această lege gândită de dnii Valcov și Dragnea este deschiderea unei porți largi pentru un litigiu la ICSID (Curtea de Arbitraj de la Paris, n.r.), litigiu din care putem pierde miliarde.

2. Prin OUG 114 a afectat grav întregi sectoare vitale ale economiei:
– producătorii români de gaz (în ambii statul fiind acționar, în Romgaz chiar majoritar) au fost loviți prin prețul maxim la gaz, veniturile ciuntite iar capacitatea lor de a investi grav afectată atât prin această măsură, cât și prin stoarcerea lor de dividende;
– întreg sectorul bancar a fost lovit crunt de “taxa pe lăcomie”, creditarea fiind practic blocată în prima parte a anului, până când taxa asta neroadă a fost semnificativ ajustată. Au suferit nu numai băncile, ci în special companiile românești care au nevoie de linii de finanțare bancară. A suferit și Trezoreria, nemaiputându-se împrumuta din țară, fiind nevoie de miliarde de euro credite externe – ceea ce evident că afectează și bugetul, dobânzile imense plătite nemaifiind impozabile în România;
– a blocat întregi sectoare de activitate care foloseau zilieri, prin eliminarea posibilității angajării lor în afară agriculturii. Între timp, situația asta a fost parțial rezolvată;
– a impus taxe aberante în domeniul energiei electrice, cu efect direct la priză, problema încă nerezolvată;
– a impus taxe aberante în telecom, blocând practic investițiile în 5G;
– a creat un risc uriaș pentru constructori/producători de materiale de construcție, scutirile de impozit pe venit și CASS fiind supuse regulilor privind ajutorul de stat, ajutor care trebuia aprobat ex ante de Comisie – nici astăzi notificarea nu a fost transmisă… Să spunem că ajutorul de stat acordat și neaprobat trebuie recuperat, probabil că s-a gândit că plătește statul pentru asta…

3. A bulversat întreaga piață a distribuției de motorină printr-un OPANAF (ordin al președintelui ANAF, n.r.) care scotea din piață comercianții en-gross fără depozite și asta doar pentru a curați piață de concurență în beneficiul nu știu cui, că doar între engross-iști motorină circulă cu acciza plătită la scoaterea din antrepozit, deci nu putem vorbi de combaterea evaziunii. Mai mult, după ce instanțele au suspendat aplicarea OPANAF, a avut tupeul (cu mâna dlui Mișa) să îl abroge și să dea unul cu conținut identic. Doar după ce instanțele au spus că și acesta era suspendat de drept a dat înapoi și l-a abrogat, situația revenind la normal.

4. A afectat grav încrederea investitorilor în România introducând în programul guvernului Tudose eliminarea impozitului pe profit și înlocuirea lui cu impozitul pe cifra de afaceri. În lipsa impozitului pe profit, nicio convenție privind evitarea dublei impuneri, nicio directiva pe impozite directe nu ar mai fi fost aplicabile iar România ar fi devenit o pată neagră pe harta investitorilor… Din fericire reacția fermă a mediului de afaceri și a ambasadelor a blocat implementarea acestei inepții. Pe care până la urmă tot a implementat-o parțial ridicând plafonul la micro de la 100k euro la 1 milion, lărgind sfera de aplicare a acestui impozit și pentru consultanță și management, ceea ce evident că a dus la mutarea multor salarii pe micro, erodând încă și mai mult baza de venituri fiscale…

5. A încercat să bulverseze întreagă administrare fiscală prin propunerea privind impozitul pe gospodării. Milioane de oameni ar fi trebuit să se reînregistreze la ANAF iar ANAF ar fi trebuit să înlocuiască administrarea actuală pe CNP cu altceva…

6. Era cât pe ce să blocheze firmele românești cu SPLIT TVA (tot cu mâna dlui Mișa), noroc că în Parlament OG 23/2017 a fost serios modificată (cu aportul important al dlui Teodorovici, atunci într-un fel de opoziție internă). Chiar și așa, tocmai ne-am ales cu un infringement pentru această măsură stupidă (evident însă că nu avem și o creștere a colectării TVA).”

Sursa: money.ro