Ce este în spatele amenzii uriașe care afectează milioane de șoferi. Asiguratorii au scris amenda cu mâna lor

0
376
SONY DSC

Peste cinci milioane de șoferi din România încheie, anual, o poliță RCA, obligatorie prin lege. Pentru ei, recenta amendă de peste 53 de milioane de euro luată de firmele care vând RCA este o veste proastă, pentru că sancțiunea va merge, până la urmă, în tarife.

Consiliul Concurenţei, autoritatea care a aplicat această amendă, una dintre cele mai mari din istoria instituţiei, a explicat, pentru Capital, care sunt motivele pentru care s-a ajuns aici.

Abia acum, devine clar că, ani de zile, mare parte a firmelor de asigurare precum şi reprezentanţii lor din Uniunea de profil nu au făcut decât să dea Consiliului Concurenţei motive în plus să îi sancţioneze.Se poate spune că, prin propriile declaraţii, au motivat mare parte din amenda aplicată de Concurenţă. Numai că, declaraţiile comunicatorilor din firmele de asigurare erau fireşti, în contextul unei pieţe libere, în care companiile urmăresc profitul. Nu întotdeauna, însă, ce este concurenţial pentru economia de piaţă este şi pentru birocraţia Europeană.  Menţionăm că investigaţia a luat în calcul perioada 2012-2016.

Baza legală care a permis Consiliului să aplice o amendă cumulată dce 53 de milioane de euro majorităţii firmelor de asigurare care vând RCA în România o constituie o decizie a Curţii Europene de Justiţie.

Această decizie defineşte, printre altele, şi „încadrarea” firmelor amendate, adică “participarea la o practică concerctată”. În cazul de faţă, această practică a avut ca scop, potrivit Concurenţei, majorarea tarifelor RCA.

“ Curtea Europeană de Justiţie (în cazul Dyestuffs) a definit practica concertată ca fiind o formă de coordonare între companii care, fără să fi ajuns la stadiul încheierii unui acord propriu-zis, substituie în mod conştient riscurile implicate de concurenţă cu o cooperare practică între ele.”, explică cei de la Consiliul Concurenţei.

Concurenţa nu e ca  justiţia: prezumţia de nevinovăţie nu funcţionează. Este încurajată delaţiunea

Legile conccurenţei, aflăm de la consiliu, nu funcţionează deloc pe aceleaşi principii ca legile generale. În primul rând, prezumţia de nevinovăţie nu există, ceea ce, reiese din comportamentul lor din toată această perioadă, firmele de asigurare par să nu fi ştiut. Mai mult, legile concurenţei încurajează delaţiunea, după cum s-a văzut şi în cazul Euroins  care, pentru că a recunoscut, a luat o amendă de 5-6 ori mai mică decât ceilalţi. Concret, iată ce spune concurenţa.

“Conform jurisprudenţei europene, se poate prezuma că firmele care iau parte la o practică concertată şi rămân active pe piaţă iau în considerare informaţiile schimbate cu concurenţii atunci când îşi stabilesc comportamentul pe piaţă. Sarcina de a dovedi contrariul revine părţilor implicate. Singurul mod de a răsturna prezumţia menţionată mai sus este prin distanţare publică a unei părţi faţă de discuţiile cu obiect anticoncurenţial, lucru care în cazul practicii facilitate de UNSAR nu s-a întamplat“.Aşadar, odată ce au apucat să participe la o discuţie în care s-a pus problema unor majorări de tarife, singura cale de scăpare a asigurătorilor era să iasă în public şi să declare că sunt împotriva majorărilor de tarife pentru RCA.

Ori, în toată perioada dintre 2012 şi 2017, firmele de asigurare care controlau  UNSAR- adică toate mai puţin Astra Asigurări şi Carpatica Asig (ajunse în faliment inclusiv pentru că practicau tarife prea mici) plus City Insurance (care nu era membră UNSAR)- au avut un discurs clar în sensul majorării tarifelor.

Au fost chiar situaţii în care societăţile care vindeau  la preţuri sub medie au fost acuzate, cu subiect şi predicat, că practică tarife de dumping şi pun astfel în pericol stabilitatea pieţei.

Pe de altă parte, ne spune Consiliul Concurenţei, chiar şi firmele care practicau tarife mult sub piaţă au avut partea lor de vină.

“ Companiile Astra şi Carpatica au participat la întâlnirile în cadrul cărora s-a realizat un schimb de informaţii cu privire la intenţiile viitoare de majorare a tarifelor RCA, fără a se distanţa public faţă de cele discutate De asemenea, există probe cu privire la anumite creşteri periodice (cu periodicitate identică) ale tarifelor RCA de către cele 2 societăţi… Chiar dacă în piaţă au rămas în continuare 2 categorii de asigurători RCA, cei cu preţuri mai mici şi cei cu preţuri mari, societăţile din ambele categorii au majorat tarifele practicate fără teama că îşi vor pierde clienţii, pe o piaţă pe care preţul era principalul criteriu de selecţie.”, ne-au explicat specialiştii Concurenţei.

Firmele de asigurare îşi scriau singure amenda

Motivul pentru care majorau preţurile “fără teamă” este, spune Consiliul Concurenţei, faptul că în cadrul UNSAR au avut loc întâlniri în care s-a discutat despre majorarea tarifelor ca metodă pentru recuperarea pierderilor înregistrate în anii precedenţi.

“ Practica concertată investigată a fost iniţiată în contextul existenţei unui război al preţurilor pe piaţa RCA din România în perioada 2010 – 2011, război care a afectat situaţiile financiare ale societăţilor de asigurare. Acestea au identificat ca soluţie majorarea tarifelor şi au discutat acest lucru cu ocazia unei întâlniri din cadrul UNSAR.”, transmite Concurenţa.

Foarte interesant este că această explicaţie, care până la urmă a devenit motiv pentru amendă, era folosită exact de comunicatorii asigurătorilor pentru a justifica creşterile de tarife. În 2015-2016, când tarifele RCA chiar explodaseră, ca urmare a falimentelor Astra Asigurări şi Carpatica, comunicatorii UNSAR şi , mai ales, cei ai multinaţionalelor din domeniu au promovat asiduu mesajul: “ După ani de pierderi, este timpul să facem şi profit!”, motivând chiar cu cifre acest mesaj.

Practic, firmele de asigurare şi-au scris singure amenda. Mai puţin Astra Asigurări şi Carpatica, care au ajuns în faliment plus Euroins, care a recunoscut fapta şi care oricum nu comunică, în general.

Sursa: capital.ro