Ziua Mondială a Drepturilor Consumatorilor, marcată şi în Olt

0
241

În fiecare an, pe 15 martie, este sărbătorită Ziua Mondială a Drepturilor Consumatorilor. La nivel local, sărbătoarea va fi marcată printr-o serie de manifestări organizate de Comisariatul Judeţean pentru Protecţia Consumatorului (CJPC) Olt, menite să readucă în atenţia publică importanţa cunoaşterii drepturilor consumatorilor.

Deviza sub care va fi sărbătorită în acest an Ziua Mondială este „Crearea unei pieţe on-line echitabile şi sigure’’. Această zi este marcată de CJPC Olt prin acţiuni de informare şi educare a elevilor în şcoli, precum şi a consumatorilor, în supermarketurile din judeţ, cu distribuire de materiale informative.

„În data de 15 martie, în intervalul orar 900-1000,  comisarii Comisariatul Judeţean pentru Protecţia Consumatorilor Olt vor efectua o serie de acţiuni de informare şi consiliere în domeniul protecţiei consumatorilor în unităţi de învăţământ din municipiul Slatina, iar începând cu orele 1100 vor fi prezenți în marile centre comerciale din Slatina, a precizat comisarul şef adjunct Angelica Filotie, şefa CJPC Olt.

De asemenea, cu această ocazie, la nivelul judeţului, în colaborare cu Inspectoratul Şcolar Judeţean, în ziua de 17 martie va fi organizată etapa judeţeană a concursului „Alege, este dreptul tău”, care cuprinde o expoziţie de desene pentru clasele I-VI, având ca temă „Crearea unei pieţe on-line echitabile şi sigure ”, iar pentru elevii claselor VII-VIII creaţii grafice, care să  reprezinte mesaje ascunse în publicitatea on-line la produsele nealimentare.

Pentru clasele IX-XI, concursul va consta în susţinerea unui test grilă şi redactarea unui eseu cu tema „Costuri ascunse ale comerţului on-line”. Elevii claselor IX-XI clasaţi pe locurile I şi II la la etapa judeţeană a concursului „ Alege! Este dreptul tau!” se califică la etapa naţională, care se va desfăşura în perioada 17-27 iunie 2018. „Informarea şi educarea tinerilor consumatori constituie priorităţi ale CJPC Olt, scopul fiind acela de a-i învăţa regulile de bază la cumpărarea unui produs, dar şi de a-i familiariza cu drepturile pe care le au în calitate de consumatori”, a conchis Filotie.

În anul 2017 la sediul CJPC Olt au fost înregistrate un numar de 20 petiţii referitoare la comerţul online, iar cele mai reclamate aspecte se referă la: depăşirea termenului de livrare a produsului, defectarea produselor în termenul de garanţie, produsele primite nu corespund comenzii solicitate, produsele nu au fost montate corespunzător sau nu au fost montate în totalitate, livrare produse diferite de cele comandate, informarea incompletă asupra costurilor pachetului de servicii turistice, produse deteriorate în timpul transportului şi nerestituirea contravalorii produselor, în cazul returnării acestora la furnizor. Din cele 20 petiţii înregistrate la sediul CJPC Olt, 11 petiţii (reprezentând 55%) au fost redirecţionate către alte comisariate din ţară unde îşi au sediile operatorii economici reclamaţi, una dintre acestea (reprezentând 5%)  a fost redirecţionată către Centrul European al Consumatorilor România, 6 petiţii (reprezentând 30%) au fost soluţionate amiabil, iar 2 petiţii (reprezentând 10%)  au fost concluzionate ca fiind întemeiate. Operatorii economici au fost sancţionaţi contravențional cu amenzi în valoare totală de 4.000 lei.

De la începutul anului până în prezent la sediul CJPC Olt au fost înregistrate patru petiţii referitoare la comerțul online, iar aspectele reclamate se referă la: nerestituirea contravalorii produselor, în cazul returnării acestora la furnizor;  calitatea necorespunzătoare a produselor achiziționate şi produs deteriorat în timpul transportului. Din cele 4 petiţii înregistrate, una a fost redirecţionată către alt comisariat din ţară unde îşi are sediul operatorul economic reclamat, iar celelalte 3 petiţii au fost soluţionate amiabil.

Ilie Bîzoi